+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Wellicht ben je al een keer begonnen met hardlopen, maar uiteindelijk weer teruggevallen in oude gewoonte. Een blessure, gebrek aan motivatie of het uitblijven van echte resultaten is hiervan vaak een oorzaak. Het gevolg is dat we er vervolgens geen plezier aan beleven en dat we onszelf niet fit voelen. Tijd dus om een andere weg in te slaan . We delen de 9 oplossingen voor de meest gemaakte fouten van (startende) hardlopers

1. Te snel van start gaan.

Begin niet gelijk in je maximale tempo of tijdsduur! Bouw je trainingen op met een schema en hou je daaraan. Te snel willen zorgt vaak voor overbelasting

2. Geen warming up doen.

Zorg dat je spieren klaar zijn voor een training. Ineens vol aan de bak maakt de kans op blessures alleen maar groter. 

3. Het niet doen aan krachttraining.

Doe minimaal 2 x per week een krachttraining. Dit voorkomt blessures en zorgt ervoor dat je houding beter en krachtiger wordt. Alleen van lopen wordt je houding en techniek niet beter

4. Altijd hetzelfde rondje lopen en te weinig variatie

Steeds weer hetzelfde rondje, dezelfde afstand en snelheid. Al snel went je lichaam hieraan en zie je weinig meer verbeteren. Dit is slecht voor de progressie en uiteindelijk ook voor je motivatie. Je hebt geen motivatie nodig (is wellicht wel makkelijk), maar resultaat motiveert

5. Slechte houding en techniek.

Dit zorgt voor blessures en lichamelijke klachten. Een aantal simpele aandachtspunten kunnen ervoor zorgen dat je beter, sneller en dus met meer plezier zult lopen

6. Te weinig rust, herstel en slecht luisteren naar je lichaam

Je wordt sterker in rust en van herstel momenten. Naast voldoende tijd hiervoor nemen en niet alsmaar doorgaan, s ook goede voeding (eiwitten), water drinken en af en toe bv. een massage aan te raden. Hoe vaak neem jij echt tijd voor jezelf

7. Een slecht (ongezond) voedingspatroon

Om je lichaam te laten presteren heb je energie nodig. Dit haal je o.a. uit voeding. Zorg dan ook dat er een structuur en regelmaat is in je voedingspatroon en dat je 80% van de tijd ook de juiste voeding (lees eten) binnen krijgt. 

8. Stoppen door smoesjes

Je begint fanatiek, maar na een tijdje sla je de trainingen weer over en val je weer terug in oude patronen. Help dit je? Stop met stoppen. Redenen en excuses heb je vast zat, maar wil je niet of kun je niet

9. Slechte loopschoenen

Lijkt me duidelijk. Aangezien dat elke stap die je zet belastend is voor je lichaam is het belangrijk om een goede HARDLOOP schoen te dragen.

Wil je meer uit het hardlopen halen en het nu een succesvol volhouden? Vraag een coachgesprek aan op onze website om te kijken of ons Enforce Run programma iets voor jou kan betekenen.

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten