+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Het belang van voldoende water drinken.

Ik merk dat veel mensen onvoldoende water drinken. Het menselijk lichaam bestaat voor ruim 70% uit water. Het is daarom dus ook niet vreemd dat je voldoende moet blijven drinken om alle processen in je lichaam optimaal te kunnen laten werken. In het algemeen word er gezegd dat je ongeveer 2 liter water nodig hebt per dag om optimaal te kunnen functioneren.

Water speelt een belangrijke rol om je sportieve doelstellingen te behalen. Wanneer je door een zware lichamelijke activiteit veel zweet, verlies je veel vocht en daarom is het ook van belang dat goed aan te vullen. Er zijn verschillende bronnen van vocht maar water is wel de beste keuze om je vochtniveau aan te vullen. Als sporter is het dan ook wel van belang om zo’n 3 liter water te drinken op de dagen dat je sport.

De hoeveelheid water die je verliest en de hoeveelheid water die je moet drinken is afhankelijk van een aantal factoren. Temperatuur speelt hierin bijvoorbeeld een grote rol. De afgelopen dagen is het behoorlijk warm geweest en in dat geval ga je meer zweten waardoor je dus ook meer zult moeten drinken om je vochtvoorraad aan te vullen. Daarnaast speelt de duur van een training een grote rol. Je kunt je voorstellen dat als je 100 km gaat fietsen je dat niet alleen doet met een klein slokje drinken voor de training.

Het is dus nodig om dat wat je aan vocht verliest weer aan te vullen. Dit kan het beste door voldoende te drinken, maar vocht zit ook in eten. Je lichaam herstelt de vochtbalans automatisch. Als je teveel vocht hebt verloren, hoef je bijvoorbeeld minder vaak naar de wc of krijg je een dorstgevoel waardoor je meer gaat drinken. Je kunt ook aan je urine zien of je voldoende hebt gedronken, is je urine heel donker dan wil dat zeggen dat je niet voldoende hebt gedronken. Probeer te voorkomen dat je een dorst gevoel krijgt want dan ben je eigenlijk al te laat.

Een aantal tips die je hierbij kunnen helpen:

#1 Neem altijd een flesje water mee: als je altijd water binnen handbereik hebt drink je makkelijk meer. Zorg dat je op je werkplek en thuis op verschillende plekken een flesje neerzet waardoor je er altijd aan word herinnerd voldoende te drinken.

#2 Drink op gezette tijden: maak er een gewoonte van om op bepaalde tijden te drinken. Drink bijvoorbeeld een glas water direct na het opstaan en neem een glas bij elke maaltijd.

#3 Geef een smaakje aan je water: door bijvoorbeeld vers fruit eraan toe te voegen waardoor het een frisse dorstlesser word en je wat variatie kunt aanbrengen.

#4 Zet je wekker: laat je op gezette tijden herinneren te drinken waardoor je het simpel weg niet kunt vergeten.

De vakantie periode komt er nu aan en in deze periode vinden mensen het vaak toch moeilijker om dit vast te houden. Eigenlijk heel gek omdat dit ook een periode is waarin we eigenlijk veel meer tijd hebben om aan jezelf te werken! Meer tijd om gezonde maaltijden te koken, meer tijd om te bewegen/sporten, en dus ook om goed te blijven drinken! Let dus goed op je vochtinname en stay hydrated!

Michael Blom
Enforce mastertrainer
michael@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten