+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Dit zouden de teksten op de meeste kantoren moeten zijn. We waarschuwen mensen wel voor de gevaren van roken, maar nog niet voor de gevaren van de vele uren die we zittend doorbrengen.
Zitten is het nieuwe roken. Hoe meer tijd je zittend doorbrengt hoe groter de gezondheidsrisico’s. Uit een onderzoek van de University of Leicester onder 800.000 personen kwamen schokkende conclusies. Degene die het langst bleken te zitten hadden 2 keer zoveel kans op diabetes en bijna 2,5 keer meer kans op hart- en vaatziekten. Zelfs bij de personen die naast dit zittende werk voldoende in beweging waren, was het risico ook nog groter.

Mensen die dagelijks 8 tot 11 uur zitten hebben 15% meer kans om binnen 3 jaar te overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. 8 tot 11 uur zitten: dat klinkt lang. Toch krijgen veel mensen het voor elkaar. Tel je eigen zituren maar eens bij elkaar op. ’s Ochtends tijdens vergaderingen, ’s middags tijdens de lunch, ’s avonds in de file en tijdens het avondeten, en dan heb je je werkuren (lees: zituren) achter het bureau nog niet eens meegeteld. In Nederland zitten we nog al wat uren op een dag. Het aantal zituren verschilt per persoon, maar de gemiddelden zouden ons moeten aansporen om minder te zitten en meer actievere houdingen aan te nemen. Voor Duitsers is dat gemiddeld ‘maar’ 5,8 uur per dag, Belgen brengen op een doorsnee dag 5,7 uur zittend door, 1 op de 3 Nederlanders zit meer dan 7,5 uur per dag en daarmee zijn wij Nederlanders Europees kampioen zitten.

We zitten op het werk, in de auto, in de avond op de bank voor de tv, als we eten, op het terras, zelf in de sportschool op een toestel gaan we weer zitten. Heel veel personen brengen hun leven zittend door? Tijd voor actie, tijd om op te staan! Oh nee daar heb jij vast geen tijd voor, het is met jou werk niet mogelijk of een ander mooi excuus staat paraat. Wat is jou excuus waardoor dit met je kantoorbaan niet zou gaan lukken?

Uit onderzoek is gebleken dat je 2 levensjaren aan je leven kunt toevoegen wanneer je minder dan 3 uur per dag zou zitten. Dus minder zitten, meer bewegen want wie onvoldoende beweegt heeft een grotere kans op klachten, zowel lichamelijk als geestelijk. Vervang zitten met (lichte) inspanning, meer bewegen heeft een positief effect op ons lichaam en brein. En dit effect wordt niet alleen gerealiseerd met topsport, maar ook met minder intensieve activiteiten.

Hierbij 5 tips die je direct al op de werkvloer kunt uitvoeren:

#1: Een staande werkplek. Zorg ervoor dat je een werkplek creëert waarbij je kunt staan achter je laptop
#2: Staand overleg. Ook overleg kan staand. Een statafel kan hierbij helpen. Geloof me, het is ook minder suf en statisch. Het geeft meer dynamiek in een overleg en beleving.
#3: Staand bellen: Juist dan heb je ook nog eens meer vrijheid in je beweging.
#4: Niet langer dan 1 uur achtereen zitten. Sta op, loop een rondje en kom in beweging. Elk uur compenseren met 10 min staande activiteit.
#5: Parkeer je auto niet op de parkeerplaats voor de deur, maar 10 minuten verderop. Zodat je nog een stuk echt in beweging komt.

2 tips voor thuis:
#1: Plof niet gelijk neer in de bank, maar doe eerst wat er nog moet gebeuren in huis. Als je eenmaal gaat zitten heb je meestal geen zin meer om in actie te komen.
#2: Plan je sport en beweegmomenten in. Dagelijks 30 minuten is een goede richtlijn.

Je lichaam is nu eenmaal niet gemaakt om veel te zitten, was het dat wél geweest, dan hadden we geen dure bureaustoel nodig om ons de werkdag door te slepen. Vroeger, heel vroeger moesten we jagen, eten zoeken en veel kilometers maken. Nu hoeft dat niet meer. We laten het eten thuisbezorgen, voor ons maken en de koelkast zetten we zo dicht mogelijk in de buurt. En let eens op je eigen zithouding. Hoe vaak hang je maar wat onderuit en zit je met een bolle rug? Meestal waarschijnlijk. Terwijl een “goede houding” is met een natuurlijk lordose (holling) in de onderrug en de juiste rompstijfheid (body bracing). Extra aandacht voor de juiste houding als je zit is dan ook enorm belangrijk en daarbij extra training (minimaal 2 x per week) om te zorgen dat dit verbetert. Maar liefst 60% van de rugklachten zou hiermee voorkomen kunnen worden.

Niet alleen zitten is dus het nieuwe roken (zeggen dat roken slecht voor je is en vervolgens de hele dag op je stoel gaan zitten is overigens net zo slecht als staand roken), als je dit ook nog eens combineert met stress dan is het helemaal feest (of toch niet). Van stress ga je slechter slapen, je bloeddruk gaat omhoog, darmen gaan minder functioneren, stofwisseling raakt van slag, er komt minder balans in je leven, stresseters gaan los en we maken minder tijd om te bewegen.

Grote kans dat je dit artikel zittend hebt gelezen. Hoog tijd voor wat beweging dus, verbreek de band tussen die luie ass van jou en die stoel want zitten is the biggest killer in the office!

Eric de Jong
Enforce founder & mastertrainer
eric@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten