+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL
Monday Master Blog: krachtige taal maakt meer impact

Monday Master Blog: krachtige taal maakt meer impact

Mijn vakgebied binnen de Enforce onderneming is marketing & communicatie. Een mooi vak dat bestaat uit creëren, informeren, overtuigen en activeren. Taal speelt daarin een belangrijke rol.
Het leek mij dan ook waardevol om in de Monday Master Blog iets te schrijven over taal. Wat is mijn kijk, binnen het gedachtengoed van Enforce, op taal?

Tweetalig
We spreken allemaal minimaal twee talen, gesproken taal en lichaamstaal. Taal zit in onze genen, in ons lichaam, in ons brein. Je communiceert in gesproken taal, maar ook in lichaamstaal, je straalt altijd iets uit onbewust of bewust. Het is bijna onmogelijk om niet te communiceren.

Versterkers
Uit onderzoek is gebleken dat ‘goed niet goed genoeg is’ (het kan dan ook geen toeval zijn dat dit één van de credo’s is die door Enforce worden gebruikt). Uit onderzoek blijkt dat positieve woorden minder sterk overkomen dan negatieve. Zeggen dat een training goed is, is nauwelijks meer een aanbeveling. Maar hoor je dat een training slecht is dan kijk je uit naar een andere optie. Pas als er een versterker wordt gebruikt – het is een fantastische training – dan wordt de boodschap als krachtig ervaren en wordt die eerder opgepikt. Kennelijk gaan we meestal al uit van het positieve. Misschien ook omdat positieve formuleringen sociaal wenselijk zijn. Daardoor heeft een positief woord als ‘goed’ tegenwoordig geen toegevoegde waarde meer, maar een versterkt woord als ‘geweldig’ of ‘fantastisch’ wel. Je zult dan ook begrijpen dat de trainingen en coaching van Enforce ‘geweldig’ en ‘fantastisch’ zijn.

Slappe taal
We zijn in onze gesproken taal veel minder direct dan we denken. Wanneer iemand vraagt of we zin hebben om het komend weekend mee te helpen verhuizen, verzinnen we een ‘Nou, uh, ik moet eigenlijk…’-smoes, in plaats van glashelder ‘Ik ga trainen!’ te antwoorden. Uitnodigingen beginnen vaak met een schuchtere inleiding zoals ‘Heb je vanavond wat te doen?’ zodat de ander de ruimte krijgt om op een pijnloze manier te weigeren. Zo zijn we voortdurend bezig om gezichtsverlies te voorkomen, bij de ander en bij onszelf, en daarom zijn we kennelijk zo indirect. We denken dat we zo direct zijn, maar we dwalen eindeloos voorzichtig om elkaar heen, in een wankele balans tussen dingen gedaan willen krijgen en mensen te vriend houden en daarmee bereik je minder snel of soms helemaal niet je doel.

Niet vragen maar zeggen
Vaak hoor ik mensen praten en die dan kiezen voor de vragende vorm, omdat dit vriendelijker lijkt. Deze mensen zijn van huis uit vriendelijk (en daar is niets mis mee). Echter, door te vragen in plaats van te zeggen, stuur je op iets wat er al voldoende is en kom je minder krachtig over. Directieve mensen zullen jouw vraag als meer open ervaren dan dat jij wil en daardoor loop je het risico je doel niet te bereiken. Sensitieve gesprekspartners proeven dan waarschijnlijk al dat je een mening hebt, in plaats van dat je iets vraagt en ervaren de communicatie met jou als minder transparant. ZEG, wat je wilt zeggen!

Was je het of ben je het?
Wat ik ook vaak hoor is dat mensen praten in de verleden tijd: “Ik WAS van plan om te gaan trainen”. Met andere woorden, nu niet meer. Zeg liever: “Ik BEN van plan om te gaan trainen”. Of, nog krachtiger: “Ik GA nu trainen”. Gebruik in elk geval de tegenwoordige tijd!

Twijfeltaal
“Eigenlijk ben ik aan het lijnen” Hoor je dit wel eens in je omgeving? Waarom zeggen ze dit? Juist, als ze iets nemen wat NIET goed is voor de lijn. Het woord ‘eigenlijk’ geeft opnieuw onbedoeld veel ruimte. Hetzelfde geldt voor formuleringen als ‘in principe’, ‘best wel’, ‘een beetje’ en ‘hopen’ (hoop is een uitgestelde teleurstelling). Gebruik geen twijfeltaal (deforced), laat afzwakkingen dus weg!

Krachtig
Spreek krachtige taal (enforced), krachtige taal overtuigt en maakt impact. Met een havik wordt onderhandeld, een duif wordt opgegeten!

Tot zover de gesproken taal!
Sommigen zeggen 80%, anderen houden het op 60%. Feit is dat lichaamstaal een groot deel uitmaakt van de indruk die je maakt op anderen. Lichaamstaal, we doen het allemaal. In gemiddeld 30 seconden oordelen we of we iemand aardig vinden – niet op basis van competentie maar op basis van zijn of haar lichaamstaal. Des te meer reden om je bewust te zijn van je lichaamstaal en de boodschap die je hiermee uitzendt.

We weten dat ons brein ons lichaam verandert. Wanneer we een stressvolle opdracht met uitdagingen moeten uitvoeren, waar we erg tegen op zien, dan gaat dat meestal gepaard met een weinig ondersteunende interne conversatie (je reptielenbrein meent te moeten ingrijpen). We zeggen tegen onszelf dat we het niet kunnen, niet willen, kortom we voelen ons onzeker, niet zo krachtig en oncomfortabel. Ons brein maakt dan weinig van het dominantiehormoon testosteron en veel van het stresshormoon cortisol aan. We zien dit terug in kleine veranderingen in onze lichaamshouding. We maken ons kleiner, zijn iets meer gebogen en onze kin wijst naar beneden.

Wanneer we ons krachtig voelen doen we precies het tegenovergestelde. We maken ons groot, we strekken ons uit, we nemen ruimte in. Onze interne conversatie is vol zelfvertrouwen, ‘’ik ben een bikkel’’. Het meest duidelijk is deze te zien bij bijvoorbeeld de atleet die als winnaar over de finish gaat. De armen omhoog in een V, de kin iets opgetild. Deze mensen voelen zich uitermate krachtig. Het brein zorgt dan voor een flinke boost van het dominantiehormoon testosteron en een forse afname van het stresshormoon cortisol.

Lichaamstaal bepaalt hoe andere mensen over ons denken en voelen. Het brein verandert ons lichaam, maar ons lichaam verandert ook ons brein. Sociaal psycholoog Amy Cuddy heeft dat recentelijk overtuigend aangetoond. Cuddy deed het volgende experiment. Mensen namen twee minuten een krachtige houding (enforced) of een krachteloze houding (deforced) aan. Uitgaande van de beginwaarde bij het binnenkomen, hadden krachtige mensen 20 % verhoging, en krachteloze mensen 10 % daling van het dominantiehormoon testosteron. Van het stresshormoon cortisol hadden krachtige mensen ongeveer 25 % daling en krachteloze mensen ongeveer 15% verhoging. Slechts twee minuten in een krachtige (enforced), dan wel krachteloze (deforced) houding leiden dus tot hormonale veranderingen die je hersenen omvormen tot assertief, zelfverzekerd en comfortabel, of echt stressgevoelig, met een gevoel van onzekerheid en blokkering. Twee minuten in de lift of op het toilet. Twee minuten voordat je een meeting ingaat om die deal te sluiten of je afstapt op je droomvrouw of droomman om haar of hem mee uit te vragen. Twee minuten waarin je je brein configureert: je testosteron verhoogt en je cortisol verlaagt. En je zelfverzekerd met de situatie om kunt gaan en je kunt laten zien wie je bent en wat je in huis hebt! Lichaamstaal lijkt dus te dicteren hoe we over onszelf denken en voelen. Ons lichaam verandert dus ons brein en daar kunnen we wat mee bij Enforce.

Wat voorbeelden van onbewuste (of bewuste) lichaamstaal:

Intenties
Er is een ‘sociale zone’ en een ‘intieme zone’. De ‘sociale zone’ bevindt zich in de ruimte tussen je ogen en je neus en duidt op een gewoon sociaal praatje zonder enige intenties. De ‘intieme zone’ daarentegen valt onder een andere ruimte die zich bevindt onder je neus en verder. Bekijk je je gesprekspartner verder dan de neus naar beneden dan laat je eigenlijk onbewust (of bewust) zien dat je intiem geïnteresseerd bent.

Oncomfortabel
Wanneer jij je nek aanraakt tijdens een gesprek dan voel je je oncomfortabel. Het aanraken van je nek is een kalmerende beweging. Je doet dat om het oncomfortabele gevoel te verzachten, je voelt je ongemakkelijk of je bent niet zeker van je zaak. Of erger nog, misschien ben je op dat moment een beetje aan het jokken.

Tevreden
Als jij in een gesprek je handen gebruikt als dienblad onder je kin dan ben je uitermate content met de persoon aan de overkant. Je ziet het geregeld in restaurants, het is een heel positief signaal voor de persoon aan de overkant.

Afwezig
Met handen in je zakken laat je onbewust (of bewust) zien niet deel te willen nemen in de situatie of conversatie. Een duidelijk voorbeeld van oncomfortabele lichaamstaal.

Oneens
Met getuite lippen laat je onbewust (of bewust) zien het niet eens te zijn met iets of iemand. Het kan ook zijn dat je denkt aan een alternatief, maar je daarover niet uitspreekt.

Zelfvertrouwen
Of we het nu willen of niet, we hebben al snel een mening over een ander gevormd door te kijken naar hoe iemand loopt. Dus slenter niet door het leven, maar loop met zelfvertrouwen.

Defensief
Veel mensen slaan hun armen over elkaar, puur en alleen omdat ze niet weten wat ze met hun handen moeten doen. Onderzoek laat zien dat deze houding je onzeker, defensief en gesloten over laat komen. Zorg er altijd voor dat je gesprekspartner je handen kan zien wanneer je praat. Wanneer iemand ze niet kan zien, gaat hij zich al snel afvragen wat je te verbergen hebt.

Geheime wapen
Ogen zijn de spiegels van de ziel. Oogcontact is belangrijk. Iemand aankijken, duidelijk oogcontact maken. Er wordt over goed oogcontact gesproken als iemand de gesprekspartner ongeveer 70% van de tijd in de ogen aankijkt.

Kortom, je zegt misschien wel de goede dingen, maar als je lichaamstaal er niet bij past komt de boodschap alsnog niet lekker over bij de ander. Je lichaam laat zien hoe jij je van binnen voelt, vertel met jouw lichaamstaal wat je wil vertellen.

Gesproken taal of lichaamstaal, het is allemaal net als je spieren en je mindset te trainen en te coachen. En even brutaal eerlijk, trainen en coachen is iets dat wij bij Enforce ‘geweldig’ en ‘fantastisch’ onder de knie hebben.

Peter Blommaert
Enforce Marketing Manager
peter@enforce.nl

Zelfgemaakte notenmuesli

Zelfgemaakte notenmuesli

Vandaag eens geen aandacht voor het avondeten, maar een heerlijk en oersimpel recept voor een voedzaam en eenvoudig ontbijt. Lekker voor de luie vakantieganger die toch gezond en verantwoord wil ontbijten.

Eigengemaakte muesli biedt verschillende voordelen. Ten eerste weet je precies wat er in zit, en ten tweede kun je het helemaal samenstellen naar eigen smaak. Dat het ook nog eens verser, gezonder, voordeliger (en lekkerder!) is, hoeft geen betoog. Een heerlijk gezond ontbijt, zonder toegevoegde suikers. Het recept voor deze zelfgemaakte notenmuesli is in ieder geval een goede start van de dag!

Ingrediënten (voor 4 personen)
– 200 gram ongezouten noten
-100 gram zonnebloempitten
– 100 gram gebroken lijnzaad
– 100 gram gedroogde cranberry’s
– Gedroogde abrikozen of rozijnen of dadels (optioneel)

Bereiding
Meng 200 gram grof gehakte, ongezouten noten met 100 gram zonnebloempitten, 100 gram gebroken lijnzaad en 100 gram gedroogde cranberry’s. Deze muesli bevat geen granen, maar als je wilt kun je nog wat havervlokken toevoegen. Lekker bij het ontbijt!

De Enforce Story van Jonita Kirchyunger: ik ging steeds beter om met de situaties waarin stress een grote rol speelden

De Enforce Story van Jonita Kirchyunger: ik ging steeds beter om met de situaties waarin stress een grote rol speelden

Routine en regelmaat zijn mijn sleutel tot succes.

Moe, futloos, extreem dik en gestrest zo voelde ik mezelf ongeveer 6 maanden geleden. Fulltime werkend op een verzekeringskantoor met deze klachten is geen gelukkige combinatie. Al tijden was ik op zoek naar een oplossing voor mijn toenemende gewicht en het verbeteren van mijn gesteldheid. Doktersbezoeken, sportschool en zelfs diëten, in niets vond ik een oplossing om mijn lichaam weer in de juiste vorm en conditie te krijgen.

Mijn ouders kwamen toen Mandy tegen bij de Makro, zoals zo veel ouders wisten ook mijn ouders dat ik hulp nodig had, ze hebben toen Mandy gevraagd wat ze precies deed. Na een leuk en kort gesprek hebben ze haar visitekaartje aan mij gegeven. Ik heb niet lang na hoeven denken, de volgende dag heb ik contact met Mandy gezocht en niet veel later zaten we samen om tafel.

In het eerste gesprek wist Mandy mij te overtuigen dat ik zelf moest veranderen, dan zou mijn lichaam vanzelf volgen. Voeding, training en wilskracht brachten me zelfvertrouwen en een lichaam dat steeds meer in de juiste vorm en conditie komt. Zelfs de eerder genoemde stress kon ik van me af trainen en ik ging steeds beter om met de situaties waarin stress een grote rol speelden.

Inmiddels ben ik vele kilo’s afgevallen heb ik weer zin in het leven en ga ik geen uitdaging uit de weg. Mandy ben ik heel erg dankbaar voor het feit dat ze me heeft kunnen helpen, motiveren en daar waar nodig was een schop onder mijn kont heeft gegeven.

Nog een aantal weken en dan hoop ik mijn einddoel te behalen. De mensen die mijn voorbeeld al volgen of de mensen dit nog gaan doen wens ik heel veel succes net zoals ik Mandy succes wil wensen met het helpen en ondersteunen van de mensen die net als ik de hulp echt nodig hebben.

Wie weet kom ik nog een keer terug!

Groetjes, Jonita

Nieuwe Enforce vestiging in Rotterdam

Nieuwe Enforce vestiging in Rotterdam

Onlangs heeft Personal Trainer Rick Berkhout aangekondigd dat hij een groeikeuze heeft gemaakt.

In september gaat Rick als franchisenemer en mastertrainer Enforce vestiging nummer 8 openen. Rick gaat zijn eigen onderneming managen en is tegelijkertijd onderdeel van een ijzersterk merk en een snelgroeiende en winstgevende organisatie met volledige support op alle fronten.

Rick Berkhout, Enforce Rotterdam: “Na een aantal jaren als zelfstandig personal trainer kwam ik erachter dat ik stilstond en niet mijn volledige potentie benutte. Ik miste structuur, een duidelijk doel en waarom ik nu precies deed wat ik deed. Enforce heeft mij in slechts 2 gesprekken geholpen dit op papier te krijgen en dit is mede de reden waarom ik heb besloten om binnen de Enforce franchiseformule Enforce Rotterdam te gaan starten. Doen wat je moet doen, om te zijn wie je wil zijn, mijn volledige potentie leven en geen genoegen nemen met middelmatigheid. De constante drive om te winnen en succesvol zijn, zowel zakelijk als prive. Ik ben alleen een heel eind gekomen, maar nu ik onderdeel ben van zo’n sterk merk als Enforce zal groei weer de overhand nemen en is krimpen geen optie.”

Eric de Jong, founder Enforce franchiseformule: “In Rick hebben we in Rotterdam een prima kerel staan die op relatief jonge leeftijd al een aantal stappen verder is dan anderen. Door wat hij heeft meegemaakt, waar hij voor staat en hoe hij nu al bij de top van de personal trainers behoort. Een jonge talentvolle trainer die verantwoording neemt binnen zijn gezin en nu ook het lef heeft om als professional de volgende stap te zetten. Met Rick kunnen we het mogelijk maken om ook in een belangrijke stad als Rotterdam next level te gaan. Rick gaat succesvolle trainingsprogramma’s starten voor ondernemers en ondernemende mensen die meer impact willen maken op hun leven, dat van anderen en op hun eigen business. Met high-end programma’s en events gaat hij fysieke workouts, slimme voeding en krachtige coaching inzetten om jou te helpen in control en in balans te zijn, om je leven en in “pro” programma’s ook je business naar het volgende level te tillen.”

Binnenkort meer nieuws over de openingsdatum en locatie.

Monday Master Blog: stay hydrated

Monday Master Blog: stay hydrated

Het belang van voldoende water drinken.

Ik merk dat veel mensen onvoldoende water drinken. Het menselijk lichaam bestaat voor ruim 70% uit water. Het is daarom dus ook niet vreemd dat je voldoende moet blijven drinken om alle processen in je lichaam optimaal te kunnen laten werken. In het algemeen word er gezegd dat je ongeveer 2 liter water nodig hebt per dag om optimaal te kunnen functioneren.

Water speelt een belangrijke rol om je sportieve doelstellingen te behalen. Wanneer je door een zware lichamelijke activiteit veel zweet, verlies je veel vocht en daarom is het ook van belang dat goed aan te vullen. Er zijn verschillende bronnen van vocht maar water is wel de beste keuze om je vochtniveau aan te vullen. Als sporter is het dan ook wel van belang om zo’n 3 liter water te drinken op de dagen dat je sport.

De hoeveelheid water die je verliest en de hoeveelheid water die je moet drinken is afhankelijk van een aantal factoren. Temperatuur speelt hierin bijvoorbeeld een grote rol. De afgelopen dagen is het behoorlijk warm geweest en in dat geval ga je meer zweten waardoor je dus ook meer zult moeten drinken om je vochtvoorraad aan te vullen. Daarnaast speelt de duur van een training een grote rol. Je kunt je voorstellen dat als je 100 km gaat fietsen je dat niet alleen doet met een klein slokje drinken voor de training.

Het is dus nodig om dat wat je aan vocht verliest weer aan te vullen. Dit kan het beste door voldoende te drinken, maar vocht zit ook in eten. Je lichaam herstelt de vochtbalans automatisch. Als je teveel vocht hebt verloren, hoef je bijvoorbeeld minder vaak naar de wc of krijg je een dorstgevoel waardoor je meer gaat drinken. Je kunt ook aan je urine zien of je voldoende hebt gedronken, is je urine heel donker dan wil dat zeggen dat je niet voldoende hebt gedronken. Probeer te voorkomen dat je een dorst gevoel krijgt want dan ben je eigenlijk al te laat.

Een aantal tips die je hierbij kunnen helpen:

#1 Neem altijd een flesje water mee: als je altijd water binnen handbereik hebt drink je makkelijk meer. Zorg dat je op je werkplek en thuis op verschillende plekken een flesje neerzet waardoor je er altijd aan word herinnerd voldoende te drinken.

#2 Drink op gezette tijden: maak er een gewoonte van om op bepaalde tijden te drinken. Drink bijvoorbeeld een glas water direct na het opstaan en neem een glas bij elke maaltijd.

#3 Geef een smaakje aan je water: door bijvoorbeeld vers fruit eraan toe te voegen waardoor het een frisse dorstlesser word en je wat variatie kunt aanbrengen.

#4 Zet je wekker: laat je op gezette tijden herinneren te drinken waardoor je het simpel weg niet kunt vergeten.

De vakantie periode komt er nu aan en in deze periode vinden mensen het vaak toch moeilijker om dit vast te houden. Eigenlijk heel gek omdat dit ook een periode is waarin we eigenlijk veel meer tijd hebben om aan jezelf te werken! Meer tijd om gezonde maaltijden te koken, meer tijd om te bewegen/sporten, en dus ook om goed te blijven drinken! Let dus goed op je vochtinname en stay hydrated!

Michael Blom
Enforce mastertrainer
michael@enforce.nl

We hebben een Enforce Quickscan winnaar!

We hebben een Enforce Quickscan winnaar!

Je echte leeftijd wordt niet bepaald door je “paspoort” maar door hoe je in het leven staat. Weten dat een vitale leefstijl belangrijk is doet niks voor je als je het niet leeft. Je echte leeftijd wordt bepaald door je levensstijl. En zoals je nu inmiddels weet zorgt een ongezonde, stressvolle levensstijl met weinig beweging voor vermindering van jouw levenskwaliteit en wellicht ook voor vermindering van jouw levensjaren. Waarom niet gewoon je volledige potentie leven? Vanuit een fit krachtig lijf ben je in staat je volledige potentie te leven.

Onlangs hebben wij tijdens de NAC Businessfair onder de bezoekers een groot aantal Enforce quickscans afgenomen. De belofte was dat we uit deze quickscans één bezoeker zouden loten die bij Enforce volledig gratis het Enforce Pro programma mag gaan volgen.

Robin van den Heuvel, jij hebt gewonnen! We know you can do better! We gaan keihard aan het werk!

Gebakken rijst met verse ananas

Gebakken rijst met verse ananas

Gebruik je wel eens verse ananas in een warme maaltijd? Veel mensen komen niet verder dan een pizza Hawaï, maar daar gaat vanaf nu verandering in komen! Met dit eenvoudige recept voor Pineapple Fried Rice (ananas met gebakken rijst) tover je in een handomdraai een magische Thaise maaltijd op tafel waar het hele gezin van zal smullen!

Ingrediënten
– 3 el Arachideolie
– 1 el Thaise sojasaus
– 1 Bouillonblokje
– 200 g Ongekookte rijst
– 1 tl Madras Curry poeder
– 1 Verse ananas
– 2 Teentjes knoflook, fijngehakt
– 8 grote Garnalen (meer mag ook, naar eigen smaak)
– 50 g Wortel, gesneden in blokjes
– 1 Groene paprika, in kleine blokjes gesneden
– 2 el Rozijnen
– 1 Tomaat, in stukjes gesneden

Bereiding
1. Snijd de verse ananas doormidden in 2 helften. Snijd nu eerst het ananashart (het harde middenstuk) uit de ananashelften. Dit doe je door schuine inkepingen te maken. Schep vervolgens het ananasvlees uit de schil en doe het in een aparte kom. Gooi de 2 uitgelepelde ananashelften niet weg. Deze kun je gebruiken als 2 leuke schaaltjes om je gerecht in te serveren.

2. Snijd het ananas vlees in driehoekjes.

3. Verhit 3 el arachideolie in een wok op medium hitte, bak vervolgens de gehakte knoflook goudbruin en voeg vervolgens de garnalen toe.

4. Zodra de garnalen roze kleuren, zijn ze gaar. Voeg nu de wortelen, paprika en ananas-stukjes toe. Voeg ook 1 el sojasaus toe.

5. Voeg het bouillonblokje toe om het het geheel op smaak te brengen.

6. Kook de witte rijst gaar volgens de instructie op de verpakking. Voeg de gare witte rijst, de rozijnen en het curry poeder toe. Roer het goed door en proef even of het gerecht zo naar je smaak is. Indien nodig kun je een paar druppels vissaus of een snufje zout toevoegen. je zult zien dat de witte rijst door de toevoeging van het currypoeder een mooie gele kleur zal krijgen, wat nog eens extra leuk kleurt met het geel van de ananas.

7. Voeg tenslotte de gesneden tomaat toe en haal het gerecht van de hittebron.

Serveertip: Schep de gebakken rijst in de reeds voorbereide ananas schaaltjes, serveer ze aan tafel en eet smakelijk

De Enforce Story van Anne de Laat: opgeven was/is geen optie meer

De Enforce Story van Anne de Laat: opgeven was/is geen optie meer

Voorheen nooit gedacht maar nu dan toch echt goed op weg!

Al jaren was ik bezig met mijn gewicht. Ik was niet tevreden over mijn lichaam maar deed hier ondertussen weinig aan omdat ik eigenlijk niet goed wist waar ik moest beginnen. Verschillende diëten heb ik zelf geprobeerd te volgen, ik viel dan een aantal kilo’s af maar stopte er na twee weken vaak weer mee. Ik kreeg het niet voor elkaar om door te zetten. Twee jaar terug ben ik lid geworden van een sportschool maar doordat ik eigenlijk niet goed wist wat het beste voor mij was deed ik maar wat. Hierdoor had ik weinig tot geen resultaat en ging amper meer. Op dat moment ook te onzeker en ongemotiveerd om hierin zelf initiatief te nemen.

Eind 2017 kreeg ik een berichtje van een vriendin van mij, Brenda. Brenda zat toen sinds een tijdje bij Enforce en Michael had aan haar gevraagd of ze niet iemand kende die misschien interesse had.
In eerste instantie dacht ik gelijk: ‘dit is niks voor mij, hier heb ik geen zin in en ik zal het toch wel weer niet vol houden’. Toch had ik een afspraak gemaakt met Michael welke mij al snel overtuigd had. Ik wilde ervoor gaan!

Het eerst wat mij verteld is en wat al die tijd bij gebleven is: ‘stop met stoppen’. Heel makkelijk gezegd maar uiteindelijk wel keiharde waarheid!

Ik begon met volle enthousiasme aan dit voor mij nieuwe avontuur en ik had binnen een week al resultaat. Week twee was gelijk gebleven aan het resultaat van week een, een tegenvaller. Na wat tips was er in week 3 opnieuw weer resultaat. Ik had up’s en down’s, al mijn excuses die ik ook maar ergens voor had bleken zwak. Opgeven was/is gewoon geen optie meer!

In de afgelopen periode heb ik voor mijn gevoel niet ‘gelijnd’ maar ben ik me bewust geworden van mijn voeding. Gezonde voeding zit nu in mijn structuur en ik hoef hier eigenlijk vrijwel niet meer over na te denken. Sporten ben ik echt leuk gaan vinden. Iets wat ik nooit had verwacht maar nu niet meer weg te denken is!

Groetjes, Anne

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten