+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Vis & Gezondheid
Bijna iedereen weet wel dat vis goed voor je is. Maar waarom dat precies is en hoeveel je precies nodig hebt, dat weet niet iedereen. Het gezegde “Zo gezond als een vis” bestaat niet voor niets, want vis bevat veel vitamines, mineralen, eiwit, ijzer en gezonde vetten. De Gezondheidsraad adviseert daarom minimaal 1x per week vis te eten voor de benodigde vitamines, mineralen en vetten.

Vitaminen en mineralen
Vis zit boordevol vitaminen waaronder vitamine A, D en B12. Vitamine A en D zitten vooral in vette vis.

Dit zit er in vis
– Vitamine A: goed voor de ogen, de huid, de groei en de weerstand
– Vitamine D: goed voor stevige botten en tanden, de hersenen en voorkomen van depressies
– Vitamine B12: goed voor de aanmaak van rode bloedcellen, goede werking van het zenuwstelsel
– Jodium: voor een goed werkende schildklier
– Selenium: voor een goed werkende schilklier, de groei en ontwikkeling van het zenuwstelsel
– Zink: voor een goede weerstand, het gezichtsvermogen, reuk, smaak en de groei
– Omega-3: goed voor het hart en de bloedvaten en de hersenen
– IJzer: goed voor het bloed en het zenuwstelsel
– Eiwit: goed voor bloedvaten, ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen

Bereidingstijd: minder dan 30 minuten
Aantal personen: 2
KCAL: 435

Ingrediënten
– 2 zeebaarsfilets van 125-150 g
– zwarte peper, versgemalen
– 1 el citroensap
– 2-3 el bloem
– 3 el olijfolie
– 3 tomaten
– 1 teen knoflook, fijngehakt
– 150 ml droge witte wijn of medium dry sherry
– 2 el (platte) peterselie, fijngehak

Bereiding
Wrijf de zeebaarsfilets in met zout en peper, besprenkel ze met citroensap en laat ze even liggen. Wentel de filets door de bloem. Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak de zeebaarsfilets in 4-6 minuten bruin en gaar, keer ze halverwege voorzichtig met een spatel.
Halveer intussen de tomaten en schep de zaadjes en het vocht eruit. Snijd de tomaten in dunne reepjes. Leg de zeebaarsfilets op warme borden en houd ze warm onder aluminiumfolie.
Roer de knoflook door het bakvet en bak enkele seconden. Schenk de wijn erbij en laat het vocht 1-2 minuten bruisend inkoken. Roer dan de tomaatreepjes en peterselie erdoor en warm de jus nog heel even door. Breng op smaak met zout en peper en schep de jus met tomaat over de zeebaarsfilets.

Lekker met gekookte krieltjes en sugarsnaps!

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten