+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Running schoenen worden uitgerust met de meest waanzinnige technologieën en komen in de meest fantastische uitvoeringen. Alles om jouw rondje hardlopen een fijne ervaring te maken. Sportschoenfabrikanten en running speciaalzaken beloven je fantastische resultaten als je hun schoenen koopt.

De markt swingt van Barefoot running zonder enige demping, naar Hoka’s met zolen van 4 centimeter dik op tijd van een paar jaar. Dat zijn de twee uitersten in loopschoenenland. Wat is nu juist?
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; er is niet één waarheid en ook niet één juiste schoen voor jou.

Hoe kun jij als hardloper tussen de bomen het bos nog zien en een goede keuze maken? Met deze tips zal je dat zeker lukken;

#1: Comfort is King
Jij voelt zelf heel goed wat prettig aan voelt en wat niet. Ga dus op je gevoel af en pas niet verder met een schoen die je niet fijn vindt zitten. Schuurt, slipt of knelt de schoen? Weg ermee! (wat de verkoper ook zegt). Ook al is het maar een beetje, na 10 km gaat het je wel degelijk irriteren.

#2: Voel of de schoen jouw voet prettig ondersteunt
Zit de steun op de juiste plaats?

#3: Pas met fatsoenlijke sokken en schaf meteen 2 paar aan
Functionele sportsokken maken echt een verschil. Een goede verkoper haalt graag een nieuw paartje voor je uit het rek. Passen doe je dus niet met die katoentjes die je toevallig uit je la hebt getrokken vanmorgen.

#4:Doe de shoe-liner test
Bij goede loopschoenen kun je de inlegzool eruit halen. Haal de inlegzool eruit en ga erop staan met je sokken. Hoe past de voet op de zool? Hang je erover heen met je voet of pas je er mooi op. Zorg er verder voor dat je nog een duim breed ruimte aan de tenen over houdt. Dat is waarschijnlijk 1,5 maat groter dan je denkt te hebben. Kan de inlegzool er niet uit? Draai dan de schoen om en ga op de slijtzool staan. Hier gelden uiteraard dezelfde criteria.

#5: Pas je type schoen aan waar je hem voor wilt gebruiken
Wil je veel lange kilometers maken of ga je voor snelle intervallen? Loop je veel op de atletiekbaan? Pas je schoen hier op aan. Neem voor het snelle werk een meer responsieve schoen met minder demping. Op de atletiekbaan heb je ook minder demping nodig. Voor de lange stukken kun je best voor wat meer demping kiezen. Maar let op dat het niet te sponzig wordt.

#6: Kies een schoen die past bij je huidige looptechniek
In het begin zul je waarschijnlijk voor een meer ondersteunende variant gaan. Naar mate je een betere looptechniek krijgt, ga je voor ‘minder schoen’. Platter, lichter, minder demping en minder ondersteuning.

#7: Let verder op eigenschappen als Torsie-stijfheid, Heeldrop en Teensprong
Een stijve schoen mag je dan wel stevig ondersteunen, maar je voet kan niet meer optimaal functioneren. En hoge heeldrop zet je op een stevige helling, wat onder andere je kuiten, je bekken en onderrug op spanning zet. Een forse teensprong duwt je tenen omhoog om de afwikkeling te vergemakkelijken, maar dit betekent eveneens een forse belasting voor met name de peesplaat onder je voet.

#8: Pas later op de dag of nadat je je rondje al hebt gelopen
Je voeten zijn dan al wat opgezet; je nieuwe schoenen moeten ook dan nog heerlijk zitten.

#9: Pas verschillende typen schoenen van verschillende fabrikanten met verschillende eigenschappen
Ga dus niet automatisch voor de opvolger van jouw geliefde model. Er kunnen per serie grote verschillen in zitten. En omdat de ontwikkelingen snel gaan, is het zonde om de kans om nieuwe type schoenen te proberen voorbij te laten schieten.

#10: Laat je niet op het verkeerde been zetten door de BANG & BLIJ Methode
“Mijnheer/Mevrouw, u proneert over, dat is gevaarlijk (BANG) maar ik heb hier de oplossing voor u (BLIJ)”. Loopzaken bedienen zich graag van deze tactiek. Ze zeggen dat jouw mate van proneren gevaarlijk is en dat dat gecorrigeerd moet worden, anders krijg je een blessure.
Stel je voor; we hebben een groep van 100 lopers met elk hun eigen anatomie en eigen stand van de voeten, beenassen etc. Je begrijpt dat deze allemaal verschillend afwikkelen. Als ze gaan hardlopen moeten ze ineens allemaal naar de neutraal-stand. Hoe logisch is dat??? Uit onderzoek blijkt dat lopers het minste kans maken op een schoen-gerelateerde blessure als ze zelf op gevoel hun schoenen mogen kiezen. Koop dus nooit anti-pronatieschoenen zonder dat je uitgebreid getest bent. Even een filmpje waarbij er alleen naar de hielhoek wordt gekeken is beslist onvoldoende!

Bonustip: Maak een afspraak voor een uitgebreide bewegingsanalyse bij NLSportsLab. Dan krijg je compleet inzicht in hoe jouw lichaam reageert en jouw voeten afwikkelen bij het hardlopen. In een handig rapport worden de bevindingen overzichtelijk voor jou samengevat en krijg je een onafhankelijk persoonlijk advies op maat.

Heb je nog vragen, neem dan contact met mij op: hanneke@enforce.nl of 06-235 149 17

Hanneke Hurst
Enforce Run Franchisenemer & Mastertrainer
hanneke@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten