+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Afvallen zonder diëten?
Dat klinkt als een sprookje…Toch kan het! Iedereen kent wel de mensen die (ogenschijnlijk) alles kunnen eten wat ze willen, terwijl andere al dik worden als ze naar een koekje kijken!

Mensen die verschillende diëten hebben geprobeerd kennen het wel, na een tijd is het doel bereikt, en stop je met je dieet. Wat helaas ook vaak voorkomt is dat het dieet je veel te veel energie kost en er simpel weg mee wordt gestopt… Vaak worden deze mensen dikker/zwaarder als voorheen: Hoe kan dat?

Dit doet een dieet
De meeste diëten zorgen voor een verlaging van het metabolisme (stofwisseling). Als gevolg van de zeer geringe calorie inname. Verlaging van het metabolisme betekent dat we in rust minder calorieën verbranden. Heel tegenstrijdig dus als je bedenkt dat het doel van het dieet afslanken is.

Het lichaam probeert vervolgens wanhopig te overleven door het metabolisme ( je lichaam) efficiënter te maken. Dat gebeurt o.a. door de hoeveelheid spiermassa te verminderen.
De hoeveelheid spiermassa is de belangrijkst graadmeter voor het lichaam. Vergelijk dit met een kachel. Hoe groter de kachel hoe meer er verbrand kan worden. Daarnaast wordt je voeding zoveel mogelijk als vet op opgeslagen voor mogelijk nog slechtere tijden. Je lichaam ziet de uithongerings- periode dus als een soort waarschuwing. Elke hap die je binnen krijgt slaan we op, want je weet nooit wanneer we weer voedsel tekort gaan komen!

Dit verklaart waarom zoveel mensen bij het diëten niet het gewenste resultaat verkrijgen. Vroeg of laat stopt men met het dieet, meestal omdat men zich te slecht voelt om het dieet levenslang vol te houden.

Het lichaam zal direct alle tekorten weer aanvullen, vermeerdert met wat “extra´s” voor het geval er weer een “slechte tijd” aankomt ook wel het “jojo effect”. Het is dus belangrijk om niet naar iemands gewicht maar naar iemands lichaamssamenstelling te kijken (iemand van 70 kilo kan er beter uitzien als iemand van 60 kilo).

Niet diëten, maar wat dan wel?
Je hoeft geen dieet te volgen, maar het is belangrijk bij het eten bepaalde spelregels te hanteren. Wanneer je dat consequent doet, kun je prima afvallen zonder te diëten. Een paar van die belangrijke spelregels zijn:

• eet zes maaltijden per dag
• eet minimaal iedere drie uur een maaltijd/snack
• eet altijd voordat je een hongergevoel krijgt
• eet maximaal 2 koolhydraat maaltijden per dag
• drink tenminste 2 liter water per dag
• train 2-4 keer per week
• vermijd vruchtensappen
• vermijd suikerhoudende producten
• eet gevarieerd en skip geen product(groep)en
• eet zo natuurlijk mogelijk

Door dagelijks op je voeding te letten en dus bewust bezig te zijn met je voedsel inname heb je een veel hogere kans om een gezond gewicht te behalen maar zeker ook te behouden! Het is op deze manier veel makkelijker om vol te houden aan je nieuwe gezonde levensstijl! Je ziet het, afvallen zonder diëten is absoluut geen sprookje!

Esther Schets
Enforce voedingsdeskundige
esther@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten