+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Deze week hebben we het in de Monday Master Blog over trainen.

Laat ik eerst beginnen met het uitleggen wat het verschil is tussen BEWEGEN en TRAINEN en dit uitleggen met een voorbeeld.

Net zoals in je persoonlijk leven en je werk of business kies je constant voor groei. Zo werkt het ook voor het lichaam. Zonder groei prikkel jij je lichaam niet. Is die groei bij iedereen hetzelfde? Nee, totaal niet.

Als voorbeeld nemen we:

– persoon A: 150 kilo, sport niet en eet ongezond

– persoon B: 80 kilo, sport 2 keer per week en eet redelijk gezond

Deze twee totaal verschillende personen geven we dezelfde opdracht mee: beide moeten 2 km lopen, niet rennen maar lopen. Wat je hierbij gaat merken is dat persoon A er echt moeite mee gaat hebben en het een uitdaging vindt, en dat persoon B eerder zal merken dat dit meer een warming up is, voor hij echt aan de slag gaat. Zou persoon A dit vaker gaan doen dan zal ook hij merken dat dit niet meer uitdagend is voor hem, dat zijn conditie verbeterd en dat dit ook voor hem ooit een warming up zal zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen verschillend is en iedere groei anders is. Voor de één is dat die 2 km lopen voor de ander is het 2 km hardlopen. Voor de een is het beginnen met fitness voor de ander is het 5 kilo spiermassa aankomen.

Trainen is iets wat wij als mensen vaak onderschatten. Er komt namelijk meer bij kijken dan je denkt. Ik zal het uitleggen aan de hand van de CLUKS methode. Dit worden ook wel de grondmotorische eigenschappen genoemd. En op een of andere manier hebben we hier altijd mee te maken

CLUKS staat voor:

Coördinatie: Spieren zijn niet gewend om zo maar een beweging uit te voeren die ze nog nooit hebben gedaan. Je hersenen werken precies zo. Wanneer je iets niet weet zal je het ook niet toepassen. Maar de coördinatie is wel de basis van een beweging. Bij een uitvoering moeten je spieren weten hoe ze moeten reageren en jij zelf moet weten waarom jij zo moet reageren.

Lenigheid: Snel, snel, snel dat is wat we vaak willen. Dan ben je er maar vanaf of kan je zwaarder in gewicht. Hierdoor word je ROM (range of motion) niet volledig benut. En kan je klachten krijgen in een beweging.

Uithoudingsvermogen: Uithoudingsvermogen is eigenlijk de weerstand die een sporter op kan brengen tegen de opkomende vermoeidheid. Hoe langer je een oefening kan volhouden onder vermoeidheid, hoe beheerster je bent.

Kracht: Bij elke beweging zal je kracht moeten gebruiken, dit kan veel zijn, zoals een vrachtwagen trekken of dit kan weinig zijn zoals het optillen van je boodschappentas.

Snelheid: Snelheid is makkelijk te trainen maar moet je erg mee uitkijken. Door een te snelle beweging waarin je motorisch nog niet voor ontwikkeld bent is de kans op blessures groot.

Stabiliteit: Je romp trainen is wellicht het belangrijkste wat er is. Wanneer je dit traint merk je bijvoorbeeld dat jij jezelf beter kunt opvangen bij het struikelen.

Wat is nu de beste training en welke oefeningen zijn bijvoorbeeld de beste om de buikspieren mee te trainen?

Als je daar meer informatie over wilt hebben vraag dan een gratis en vrijblijvend coachgesprek aan bij één van onze Enforce vestigingen. Onze mastertrainers leggen je haarfijn uit wat je echt zou moeten doen om te komen tot je commitment en het daarbij beoogde resultaat.

Remco Jonkers
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
remco@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten