+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Wellicht werd je getriggerd door de titel en dacht je nu eindelijk uit te vinden wat de ideale loopstijl is. Op internet vind je ontelbare artikelen met tips en tricks hierover. Laat mij jou geruststellen, of moet ik zeggen teleurstellen;

dè ideale loopstijl bestaat niet

Dit gezegd hebbende; looptechniek fouten bestaat wel! En iedereen maakt ze. Ik ook, jij ook.

Vorige week deden wij een bewegingsanalyse met drie van onze looptrainers. Gerben is met zijn lange benen en zijn voorvoetlanding de snelste loper. Hanneke en Petra landen midvoet en ontlopen elkaar in snelheid niet veel. Individueel zijn er wel wat verschillen in stijl te bespeuren. Ondanks dat hebben ze alle drie een goede loopstijl. En ja, voor elk van hen valt er heus nog te verbeteren.

Wat maakt hun loopstijl goed?

Twee dingen; Een goede houding en een hoge pasfrequentie. Doordat ze hun romp goed strekken en licht naar voren hellen, landen ze min of meer onder hun lichaamszwaartepunt. Hun vrij hoge pasfrequentie voorkomt het zogenaamde ‘overstriding’ (met te grote passen voor je uit landen).

Kinderen doen dat van nature, volwassenen vaak niet meer. Nu is het geenszins de bedoeling dat we allemaal klonen worden met een identieke looptechniek. Elke loper heeft immers zijn eigen (on-)mogelijkheden en sterke en zwakke punten.

Moet jij je loopstijl aanpassen als je nergens last van hebt en blessurevrij wekelijks een paar fijne rondjes loopt? Mijn antwoord is nee, tenzij je aspiraties hebt om sneller te worden. Sneller worden komt er vrij eenvoudig op neer dat jij je grondcontacttijd moet verkorten. Daarmee bedoel ik de tijdsduur waarbij je contact maakt met de grond bij iedere stap tijdens het hardlopen. Elke milliseconde die je te lang op de grond door brengt remt je af door de weerstand tussen schoen en bodem.

De landing is een belangrijke factor bij het verkorten van je grondcontacttijd. Of beter gezegd; de plaats waar de landing plaats vindt. Die wil je het liefst hebben onder je lichaamszwaartepunt (LZP). Die plek zit een paar cm onder en achter je navel. Stel dat je om een rekstok draait, dan doe je precies op dat punt.

Nu moet jij je zelf niet druk gaan maken over hoe jij je voet precies op de grond plaatst. Hak, midvoet of voorvoet. Vuistregel; Hoe meer je op je hak landt, hoe langer je grondcontacttijd. Weet je niet hoe je precies landt? Bekijk dan de slijtzool van je loopschoenen maar eens goed. De slijtage hiervan laat alles precies mooi zien.

Waar je wel op moet letten is je houding. Door een goede houding volgt een goede landing namelijk vanzelf. Mooi gestrekt en licht hellend is het devies. Want daarmee plaats je automatisch je voet korter onder je lichaamszwaartepunt. Het gevolg hiervan is minder weerstand en minder afremmen. Je pas wordt van voren korter en van achteren langer. En dat is precies wat je wilt; Voor kort achter lang (VOKOALA).

Zoals gezegd; loop je probleemloos en heb je geen aspiraties om sneller te worden, blijf dan lekker doorlopen. Wil je echter sneller worden of heb je blessures, laat dan eens grondig naar jouw loopstijl kijken. Kleine aanpassingen maken vaak al een wereld van verschil, met daarbij ruimte voor je eigen individuele techniek.

In mijn NLSportsLab kun je uitgebreide techniekanalyse boeken. En mijn collega Mastertrainers van Enforce en ik brengen jou de fijne kneepjes bij van een goede looptechniek.

Hanneke Hurst
Enforce Run Franchisenemer & Mastertrainer, Expert Bewegingsanalist, Voetkundig sportspecialist
hanneke@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten