+316 10 62 42 42 [email protected]

We willen het allemaal, succes! Maar hoe bereik je dat? Zeer waarschijnlijk als je dit leest is het de bedoeling dat je op een bepaald vlak succes wilt behalen. Op het gebied van je gezondheid, privéleven of in je werk/business. Hiervoor kun je een aantal tools gebruiken die direct effectief zijn. Deze moeten ervoor zorgen dat meer succes binnen handbereik is.

Maak een plan en zorg voor duidelijkheid

Dit is zeer waarschijnlijk één van de belangrijkste stappen die je moet nemen. Zonder überhaupt een idee waarom je iets gaat doen is de kans op succes nihil. Je wilt weten waar je naar toe wilt, waar je nu staat en bovendien wat je ervoor moet doen. Kortom je wilt een SMART plan opstellen dat jou helpt dichter bij je doel te komen. Op situaties zoals; slapen, voeding, training, werk, je sociale leven en alle andere zaken in het leven wil je van te voren bedacht hebben hoe je dit aanpakt. Zeer waarschijnlijk denk je nu.. pfff moet ik dit allemaal bedenken. Ja! De kans is ook groot dat als je dit leest je meerdere dingen hebt geprobeerd zonder daadwerkelijk er echt over na te denken. De kans is dan juist groot dat je uiteindelijk stopt. Laat je niet leiden door het lot, creëer je eigen lot.

Schrijf je trainingen uit en evalueer je progressie, plan je eten, bereid je eten voor, plan wanneer je slaapt, wanneer je werkt, wanneer je vrije tijd hebt.

Zeer belangrijk is het volgende. Pas het binnen je leefstijl. Creëer een leefstijl die je elke dag opnieuw kunt hanteren en pas hier en daar aan waar nodig. Tot jij een manier hebt gevonden die werkt.
Belangrijker nog, STOP MET STOPPEN!

Dit alles levert minder stress en beslissingen op, we moeten al zoveel beslissen.

Zorg voor voldoende slaap

Jammer genoeg onderschatten enorm veel mensen dit. Slaap is goud! Maar slapen doe ik wel als ik dood ben. Ja precies! Laatst sprak ik een vriend en hij vertelde mij dat sinds hij zijn nieuwe baan met meer structuur heeft, hij energieker, fitter en vrolijker is. Hoe dan? Hij creëert vaste slaapmomenten en kan ook meer slapen. Hij merkte dit meteen op. Laten we zeggen dat 7-9 uur toch wel minimaal nodig is. Wel belangrijk te onthouden dat de kwaliteit van je slaap ook iets is om rekening mee te houden. Ben je vaak uitgeput of vaak onrustig wakker, dan is er reden om hier meer aandacht aan te besteden. Te weinig slaap zorgt voor stress op het lichaam.

Stel realistische doelen

Goh, ik hoor het regelmatig. Ja, nu ga ik echt beginnen en ik ga 6x in de week trainen. Elke dag mijn voeding voorbereiden. 20 kilo afvallen en ik ga komende 3 maanden niet op stap…….

De persoon in kwestie komt van 0 trainingen. Heeft nooit op zijn eten gelet en loopt al jaren met 20 kilo overgewicht en daarnaast werkt meneer in de horeca…

Hoe zeer ik ook wil dat hij zo veranderd, hoe onwerkelijk gaat dit zijn? Wat hij niet beseft is dat hij daardoor zijn volledige leven moet omgooien. De vraag is überhaupt of hij dat wilt. Maar daarnaast is het vrijwel onmogelijk dat je ineens dit soort dingen kan veranderen in je leven. Laat ik duidelijk zijn, deze persoon heeft 20 kg overgewicht en moet hier inderdaad zo snel mogelijk vanaf. Als de dokter zou zeggen dat je nog maar even te leven hebt, dan gaat dit zeer waarschijnlijk werken. Voor korte termijn… Want de kans is groot (ik spreek uit coachervaring) dat deze persoon na bijvoorbeeld zijn doel te hebben behaald vervolgens dat leefpatroon niet kan vasthouden omdat er andere factoren meespelen.

Kortom, ga goed na hoe jouw doel binnen jouw leefpatroon past en of dit daadwerkelijk realistisch is. Denk na!

Bijvoorbeeld: ik wil de komende 3 maanden 10 kilo afvallen. Daarvoor ga ik 3x fysiek trainen. Pak ik voortaan 3x de fiets i.p.v de auto. Ik ga met de hulp van een coach aan de slag met mijn voeding om per week te kijken waar de verbeterpunten liggen. Ik maak afspraken over hoe vaak ik op stap ga. Daarbij vertel ik mijn omgeving wat ik precies wil bereiken.

HEB GEDULD!!!!

Oké, ik kan hier een heel verhaal van maken, maar dat ga ik niet doen. Een quick fix bestaat niet. Zoals het voorbeeld hierboven over de man met 20 kg overgewicht. Daar loopt hij al jaren mee. Verwacht je dan dat dit in enkele weken is opgelost? Nee, en ja er zijn voorbeelden van mensen die in een paar maanden extreem veel gewicht verliezen. Zeer waarschijnlijk op een ongezonde manier.

Werk stapje voor stapje aan het fundament, bouw dan uit en kijk continu waar de verbeterpunten liggen.

Alles kost tijd en gun jezelf die tijd. Rome is ook niet in één dag gebouwd!

Evalueer en pas aan waar nodig

Tijdens het proces heb je diepe dalen en hoge pieken. Bijvoorbeeld je gewicht. Laten we daar eens dieper op in gaan. Mijn advies is dat je elke dag op de weegschaal staat. Dit houd je dan bij en vervolgens schrijf je per week het gemiddelde op. Dit doe je elke week.. “Ja maar als ik elke dag op de weegschaal ga staan word ik gek” Dit komt uit het idee dat het gewicht per dag/moment enorm kan fluctueren. Dus je kan op maandag 80.3 wegen en op dinsdag 80.6 en vervolgens op zondag 79,6.. Het gaat heen en weer. Dit komt door verschillende factoren. Stress, voeding, slaap, training zijn een aantal punten die van invloed zijn. Uiteindelijk geeft het je per dag een mooie lijn van hoe het er aan toe gaat. Het is namelijk nuttige informatie die je kan meenemen van de dag daarvoor. Bijvoorbeeld, je bent uit eten geweest en je merkt dat je zwaarder weegt. Mmm, misschien niet te vaak uit eten of minder ongezonde dingen kiezen. Kortom het moet je helpen te evalueren waar je staat. En vervolgens bekijk je per week het gemiddelde en dat is uit eindelijk je belangrijkste meetpunt.

Dit alles kan je natuurlijk ook toepassen in je training of andere zaken. Als jij zaken bijhoud kan je het met die informatie terugkijken en kijken of je ergens kan aanpassen en verbeteren. Kennis is macht!

STOP MET STOPPEN!

Als ik een hele wijze les mag geven die ik zelf heb geleerd. Stop met stoppen! Ja, 3x heb je dit gelezen en ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Hoe vaak ben je al gestart met een dieet en weer gestopt. Hoe vaak ben je begonnen met sporten en stopte je. Elke keer opnieuw krijgt je integriteit een klap.. Je houdt je niet aan je afspraak. Er gebeurde iets in familiekring of je moest een week overwerken. En vervolgens die week erna geven we hieraan toe en gaan we niet meer. Leer om te gaan met omstandigheden, deal with it! Ja, klinkt misschien hard, maar that’s life. Als je band lek is en je moet naar je werk bel je de ANWB. Kortom, je zoek een oplossing om z.s.m naar je werk te komen. Waarom? Je moet geld verdienen. De reden waarom mensen stoppen met het behalen van lichamelijke succes of andere successen is omdat het WAAROM niet helder genoeg is. WAAROM wil je nu daadwerkelijk resultaat. Omdat de buurvrouw zegt dat ze 10kg gaat afvallen of omdat jij vind dat dit belangrijk is om een gelukkig leven te leiden. Maak het echt en geef niet op bij een tegenslag.

Ga door tot je doel is bereikt.

Jochen Kronenberg
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
[email protected]

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten