+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Functioneel trainen is een training die erop gericht is om een lichamelijke handeling of functie te verbeteren of te ondersteunen. De oefening kan gericht zijn op bijvoorbeeld een taak in het dagelijks leven, blessure preventie, een te behalen doel, of een sportspecifiek doel.

In sommige gevallen kan het functioneel zijn om eerst iets anders te trainen voordat we aan het echte doel gaan werken, zodat je optimaal kan functioneren en er alles uit kan halen wat nodig is om je doel te bereiken. Bijvoorbeeld wanneer je wilt gaan powerliften en dit heb nog nooit hebt gedaan. Dan kan het raadzaam en functioneel zijn om buiten het powerliften zelf ook andere oefeningen te doen die een powerlifter ondersteunen, bijv. oefeningen met betrekking tot rompstijfheid.

De training ondersteunt het doel

Diverse sportscholen claimen dat ze lessen aanbieden waarin functioneel getraind wordt, maar de praktijk wijst uit dat deze trainingen soms onterecht als een functionele training betiteld worden.
Een functionele training komt het beste tot zijn recht wanneer deze op een individu gericht is en niet op een groep mensen, tenzij deze groep hetzelfde doel nastreven zoals bijv. een sportteam. Op een sportschool is dit meestal niet het geval en daarom worden veel trainingsmethodes onterecht als een functionele training bestempeld. Een functionele training wordt niet bepaald door een trainingsmethode of oefening, maar juist wel door een hulpvraag van een sporter of individu die gericht is op een bepaalde functie/taak. De training moet het doel ondersteunen.

Een goed voorbeeld is een volleyballer die wenst om hoger te kunnen springen. Volleyballers moeten veel springen en zijn afhankelijk van hun sprongvermogen. Een speler met sterke kuitspieren springt hoger en zal minder snel lokaal moe worden. Om zo hoog mogelijk te springen liggen kuitspieroefeningen voor de hand. Dit kun je op meerdere manieren doen zoals bijvoorbeeld touwtje springen of met diverse weerstanden te trainen. Als het maar gericht is om de functie en/of de taak te verbeteren of te ondersteunen. Hierin maakt het geen verschil of dit op een fitnessapparaat gebeurt of met vrije gewichten.

Zware gewichten

Het functionele aspect voor de volleyballer in ons voorbeeld, neemt af wanneer we met zware gewichten gaan trainen. Omdat je tijdens het springen ook geen zware weerstanden hoeft te overbruggen is het functioneler om te trainen met een laag gewicht en veel herhalingen. Daarnaast is in een wedstrijd de snelheid van een sprong ook zeer belangrijk. Het is dan aan te raden om een training te kiezen met veel herhalingen op hoge snelheid. Touwtje springen komt daar dicht in de buurt.

Op het moment dat het jouw doel is om meer spiermassa te kweken zal touwtje springen daarentegen wat minder functioneel zijn. En juist de zwaardere gewichten in een training wel. Mits dit ook weer op een goede functionele manier wordt gedaan.

Ook interessant om een voorbeeld te geven van een oefening die in veel gevallen niet functioneel is. Buikspieroefeningen zoals ‘sit-ups’, waarbij je herhaaldelijk je bovenlichaam kromt zijn veelal niet functioneel. De buikspieren hebben als doel om de wervelkolom te stabiliseren en bij deze oefeningen wordt er weinig stabiliteit gevraagd. Je rompspieren zorgen ervoor dat je niet naar rechts, links, voor of achterover valt. Ze houden je rechtop. Oefeningen als Sit-ups en dergelijke buikspieroefeningen zijn zeer belastend voor de tussenwervelschijven. In veel gevallen zal het je op lange termijn meer kwaad dan goed doen. Dit is dus niet functioneel en zal niet bijdragen aan het doel.

Functioneel trainen is dus afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Maar ook welke spier of spiergroep doet wat? Wat is de functie? Je biceps zijn gemaakt om je arm te buigen dus daar kun je alleen maar oefeningen mee doen die je arm buigen.

Bij Enforce gaan we daarmee aan de slag. We kijken naar de functie van een spier. Wat doet die spier nu eigenlijk? Of de spiergroep zoals je rompspieren en schoudergordel.

Eerst je doel formuleren

Een functionele training is er niet op gericht om maximale spierkracht te ontwikkelen (behalve als dat je doel zou zijn), maar meer gefocust of het een toevoeging is op het dagelijkse leven of in jouw sport of in het belang van jouw doel. Je dient dus vooraf je doel te formuleren en duidelijk te hebben wat je doel precies is. Pas achteraf ga je daar oefeningen aan toevoegen die dat doel uiteindelijk kunnen dienen. Kortom, functionele training wordt vooral ingezet om dichterbij je doel te komen.

Eerst gaan we kijken hoe jij beweegt en of dit optimaal is. Is dat niet het geval dan gaan we stapsgewijs ervoor zorgen dat jouw lichaam optimaal functioneel kan bewegen en gaan we vanuit die optimale situatie aan de slag met je doel. Pas dan gaan we daar oefeningen aan toevoegen die dat doel uiteindelijk kan dienen.

Kortom, functionele training wordt vooral ingezet om dichterbij je doel te komen.

Daniëlle de Jong-Roet
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
danielle@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten