+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Koolhydraten hoeven het probleem niet te vormen, maar doen het vaak wel.

We zouden onze voedingsmiddelen eigenlijk niet moeten bewerken (raffineren) en er zeker niet te veel van eten. Echter met ons ‘westers’ eetpatroon doen de meeste van ons dit wel. We horen de grootste fabels over het waarom wel of niet van koolhydraten, alsof er een goed en fout bestaat. Maar weet jij eigenlijk wel waarom koolhydraten belangrijk zijn en hoe die tegelijkertijd een probleem kunnen vormen?

Okay … vandaag een mini masterclass over koolhydraten:

Wat zijn koolhydraten?
Koolhydraten zijn moleculen die koolstof-, water- en zuurstofatomen bevatten. In de voedingswetenschap verwijst ‘koolhydraten’ naar één van de drie macronutriënten. De andere twee zijn eiwitten en vetten.

Koolhydraten zijn een belangrijke brandstof die voorkomt in onze voeding, met als hoofddoel het verschaffen van energie.

Je kunt koolhydraten verdelen in 3 hoofdsoorten:
1: Suikers
2: Zetmeel
3: Vezels

Koolhydraten zitten in zowel gezonde als ongezonde voeding. Sommige voeding is rijk aan koolhydraten en sommige voeding is koolhydraatarm.

Granen vs groente en fruit, een paar voorbeelden:
– Witte meel: ongeveer 80% koolhydraten: geraffineerd
– Appels: ongeveer 12% koolhydraten: natuurlijk
– Cornflakes: ongeveer 80% koolhydraten: geraffineerd
– Brocoli: Ongeveer 2% koolhydraten: natuurlijk

Natuurlijke koolhydraten zijn gezond, omdat
Deze ook nog andere belangrijke voedingsstoffen bevatten zoals vitamine, mineralen, vezels etc. Verzorgen in het lichaam belangrijke functies als: nodig bij de spijsvertering, zorgen voor een sterk immuunsysteem, zorgen ervoor dat koolhydraten trager worden afgegeven.

– Trage: met veel waardevolle koolhydraten
– Middeltrage: met gunstige gezondheidsvoordelen
– Snelle: met gezondheidsvoordelen

Geraffineerde koolhydraten zijn ongezond, omdat
Deze niet voorkomen in onze natuurlijk voeding. Worden in een productieproces bewerkt en vervolgens in allerlei producten verwerkt, denk aan koek, chips, snoep, brood, pasta.
Ze verstoren de hormoonhuishouding en hebben een verslavende werking. Er is inmiddels wetenschappelijk voldoende bewijs dat de link legt tussen geraffineerde suiker en bijvoorbeeld overgewicht, suikerziekte, hart en vaatziekten etc.

Geraffineerde: altijd snelle koolhydraten die bewerkt zijn door de mens

Het maakt dus niet uit hoeveel koolhydraten je eet, maar vooral waar ze vandaan komen. Het probleem zit hem niet direct in de koolhydraten, maar wel in de producten waar ze in zitten.

4 zaken waar je dan nog extra na kunt kijken:
1: Gluten: simpel gezegd reageren veel mensen hier slecht op.
2: Omzettingssnelheid: Trage koolhydraten geven de suikers langzaam vrij en leveren constant energie. Snelle koolhdyraten laten je bloedsuikerspiegel pieken, dit is slecht voor je lichaam en o.a. hormoonhuishouding. De glycemische index zegt hier meer over (zoek het gerust eens uit op het internet).
3: Hoeveelheid: koolhydraten worden omgezet in energie, wanneer je deze energie niet gebruik wordt het opgeslagen als reserve. Het lichaam kan echter geen grote reserves aanleggen en het overschot wordt dan opgeslagen als………
4: Verslavend: geraffineerde suikers stimuleren het ‘genotscentrum’ in onze hersenen en dus kunnen we er nauwelijks van af blijven.

Uiteraard zijn er nog veel meer zaken waar je rekening mee moet/kunt houden. Het is altijd afhankelijk van wat je commitment is. Andere manieren zijn niet goed of fout. Kijk altijd hoe het voor jou werkt en of je de resultaten behaald die jij voor ogen hebt. Blijven deze uit? Contact ons dan gerust voor onze Enforce resultaatprogramma’s.

Eric de Jong
Enforce founder & mastertrainer
eric@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten