+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Deze week is het mijn beurt om de Monday Master Blog te schrijven. Toen ik begon met de blog wist ik meteen waar het over moest gaan.

Stel je gaat naar een opticien om een bril aan te laten meten vanwege je achteruitgaande ogen. Je loopt binnen met het idee op de beste manier geholpen te worden. De opticien meet je ogen, alles is duidelijk. Waarop de opticien het volgende voorstelt “Hier, neemt u mijn bril. Deze bril heeft mij in de afgelopen 10 jaar altijd goed laten zien. Ik heb er thuis nog zo een, dus neemt u deze maar.” Uiteraard doet u hem op. “Maar opticien, ik zie nu nog minder goed”. Waarop de opticien zegt “Hoe kan dat nu. Ik kan er uitstekend mee zien? Doe eens wat meer uw best”. “Ik doe echt mijn best, maar de grijze vlek die ik zag is alleen maar grijzer en waziger geworden”. Waarop de opticien zegt “Wat is dat nu? Denkt u eens wat positiever”. “Oke, ik zie nu een positievere grijze vlek”. “Tjee, wat bent u ondankbaar!” zo moppert hij. “En dat terwijl ik zo mijn best doe om u te helpen”.

Hoe groot is de kans dat u ooit nog eens teruggaat naar die opticien? Iemand die iets voorschrijft zonder een diagnose te stellen, kun je niet vertrouwen. Maar hoe vaak stellen wij eigenlijk een diagnose voordat we zelf iets voorschrijven.

Hoe vaak sta je niet veel te snel klaar met je oordeel en je goede raad? Neem je niet de tijd om werkelijk proberen te begrijpen wat er aan de hand is? Als ik in één zin zou moeten samenvatten wat het belangrijkste is in relaties tussen mensen, dan zou ik zeggen: Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden. Dit principe is naar mijn idee het geheim van effectieve communicatie.

Door het lezen van het boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” ben ik tot vele mooie inzichten gekomen. Daarvan heb ik er hierboven één beschreven. We zijn vaak meer bezig met het oordelen over anderen nog voordat we überhaupt weten wat daar de redenen voor zijn. Brutaal eerlijk, we verliezen daar enorm veel tijd mee. Kijk eerst eens naar jezelf voordat je een mening over een ander geeft en negeer dat stemmetje. Dat stemmetje in je hoofd, dat stemmetje dat er altijd beter wil uitzien voor een ander en liever anderen beoordeelt in plaats van zichzelf.

Als je tot hier hebt gelezen weet ik zeker dat jij iemand bent die bezig is succesvol zijn leven te leiden. Wellicht voel jij je aangevallen of kan jij je hierin vinden. Sinds ik heb geleerd altijd eerst naar mijzelf te kijken en mijn eigen verantwoordelijkheid als kernwaarde in mijn leven te zien, merk ik op dat ik steeds vaker bedenk wat er in het hoofd van een ander kan spelen. Zoals hierboven beschreven, het belangrijkste in relaties tussen mensen is eerst te begrijpen, dan begrepen te worden. We zijn teveel bezig met direct te oordelen i.p.v. van te bekijken waarom die keuzes of gedachten worden gedeeld. De grootste waarde die je kan leveren (en zeker als coach) is “luisteren”, verplaats jezelf in de persoon en geef juiste inzichten of reacties waar de persoon tegenover je ook daadwerkelijk iets mee kan. Kortom, empathisch luisteren en communiceren. Iedereen heeft deze mogelijkheid en het is altijd te trainen.

Kijk eerst naar jezelf voordat je over een ander oordeelt. Hoe integer ben jezelf aan je eigen woorden? En als je oordeelt gebruik het dan als een spiegel voor jezelf!

Jochen Kronenberg
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
jochen@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten