+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Waarom is rust tussen trainingen toch zo belangrijk?

Trainen, trainen en nog meer trainen, dit lijkt de beste manier om beter te presteren. “Hoe meer, hoe beter” is helemaal niet het geval. Deze opvatting gaat tot zekere hoogte op. Je kan jezelf verbeteren door meer of harder te trainen, maar het lichaam is niet gemaakt om onbeperkt te trainen. In feite is de training alleen bedoeld als prikkel om het lichaam aan te zetten tot herstel. Het herstel is misschien wel de belangrijkste fase in het trainingsproces. Trainen is zinloos wanneer er tussen de trainingen onvoldoende wordt gerust. Vaak zie je dat er aan rust/herstel te weinig aandacht wordt geschonken.

Supercompensatie
Tijdens de training nemen de hartslag- en ademfrequentie toe. De lichaamstemperatuur en het energieverbruik stijgen. Tijdens een training treedt er ook een verandering op in diverse chemische reacties, zoals de verbrandingsprocessen die op gang komen en bijvoorbeeld de ophoping van afvalstoffen. Wat veel mensen niet weten is dat je tijdens het sporten eigenlijk je spieren beschadigt, bij intensief of lang sporten treden er minuscule beschadigingen op. Dit is gelukkig niet erg omdat het lichaam hierop reageert met een herstelprogramma, hierdoor kom je zelfs op een hoger niveau dan voorheen. Uiteindelijk wordt het spierweefsel versterkt door het herstelprogramma van je lichaam. Na de training ben je dus sterker dan voor de training. Dit wordt ook wel supercompensatie genoemd. Er wordt een prikkel aan het lichaam gegeven waardoor uiteindelijk de fysieke conditie wordt verbeterd.

Nieuwe prikkel
Na de training, wanneer het lichaam zich in rust bevindt is het lichaam dus hard bezig om de vermoeide en beschadigde spieren te herstellen en dus ook te versterken. Een afzonderlijke training zorgt ervoor dat je lichaam voor een korte tijd minder belastbaar is, maar in de daaropvolgende rustperiode wordt alles hersteld. Door het verschijnsel super compensatie word je uiteindelijk beter en fitter dan voor de training. Na verloop van tijd neemt het effect van super compensatie natuurlijk weer af en keert het lichaam terug in de oude conditie van voor de training. Dit kan voorkomen worden door op tijd weer een nieuwe training prikkel aan het lichaam te geven. Het meest ideale scenario is dat je de training elkaar zo op laat volgen dat je op het hoogste punt in de herstelcurve weer gaat trainen.

Hersteltijd
Gemiddeld heeft men zo’n 24 tot 72 uur nodig om te herstellen, dit is echter afhankelijk van de training, het herstelvermogen en de mate waarin het lichaam getraind is. De hersteltijd is per persoon verschillend. Luister dus goed naar je eigen lichaam. Wanneer je tussen 2 trainingen onvoldoende rust inbouwt, krijgt het lichaam niet genoeg kans om het herstel proces volledig af te ronden. Het effect zou zelfs negatief uit kunnen pakken. Het gevolg hiervan is dat door de trainingen die je doet, de kracht en belastbaarheid van het lichaam afnemen in plaats van toenemen. Deze negatieve gevolgen kunnen dan weer leiden tot een verlaagde trainingsintensiteit en overbelasting. Aan de andere kant kan er ook teveel rust zitten tussen twee trainingsprikkels, dit kan er weer voor zorgen dat er geen tot weinig vooruitgang zit in je fysieke conditie.

Zorg dus dat je voldoende rust en herstel inbouwt tussen je trainingen.

Michael Blom
Enforce Mastertrainer
michael@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten