+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Trainingstips zijn handig om je training te verbeteren. Er is tegenwoordig zoveel informatie beschikbaar zodat het voor iedereen lastig is om feiten van fabels te onderscheiden.

Zelf ben ik begonnen met fitness (trainen) toen ik op het CIOS zat. Dit is nu ongeveer 7-8 jaar geleden. In deze periode heb ik ontzettend veel geleerd, maar ook ontzettend veel fouten gemaakt. Daarom heb ik voor jullie hieronder 9 tips op een rijtje gezet. Je hoeft het natuurlijk niet op alle punten met mij eens te zijn maar doe er ieder geval je voordeel mee.

#1: Leer de compoundoefeningen goed uit te voeren
Compoundoefeningen zijn altijd de basis van een goede training. Wat is een compound oefening? Een compound oefening in het Nederlands betekent ook wel samengestelde oefeningen, of multi-gewrichtsoefeningen. Het zijn oefeningen die 1 of meer spiergroepen en meerdere gewrichten aan het werk zetten. Zowel in trainingen voor meer spiermassa als spierkracht. Met compounds gebruik je meer spiermassa, bouw je meer kracht op en leer je beter bewegen dan met isolatieoefeningen. Stap dus van die machines af!

#2: Eiwitten
Om maximaal van je training te herstellen is het belangrijk dat je genoeg eiwitten eet. Dit zijn de bouwstenen van je spieren! Richt op ongeveer 1.8-2.0 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht als je aan intensieve trainingen doet.

#3: Calorieën
Het maakt niet uit welk ‘dieet’ je volgt als je wilt afvallen. Je gaat geen vet verbranden als je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Ook ga je niet aankomen als je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt. Er bestaat dus maar een simpele regel. Wil je afvallen eet je 500 kcal minder dan je behoefte. Als je wilt aankomen eet je 500 meer dan je behoefte. En hoe reken je nou precies je behoefte uit? Daar kan een Enforce Mastertrainer je heel goed verder mee helpen!

#4: Progressive overload
Om spiermassa en kracht op te bouwen moet je je lichaam iets zwaarder belasten dan wat het gewend is. Hierop reageert het lichaam door wat meer spiermassa op te bouwen en dit efficiënter te gaan gebruiken. Bij Enforce zijn we er om je daarbij te helpen. Wij bereiden de trainingen voor en hebben verschillende levels in onze programma’s. Elke training zal je groeien en steeds meer kunnen vragen van jouw lichaam.

#5: Slaap
Slaap is verreweg de beste tip die ik je kan geven. Door genoeg te slapen bouw je veel meer spiermassa op en herstel je veel beter van je trainingen.

#6: Trainingsfrequentie
De trainingsfrequentie is het aantal keer dat je een spiergroep per week traint. De meeste trainen dus ook 3 of meer keer bij ons. Dit voor een optimaal resultaat.

#7: Het voordeel van een goede deadlift
Ik merk dat nog veel mensen bang zijn om te deadliften, omdat ze moeite hebben met de techniek. Maar laat dit je niet weerhouden. Wij als mastertrainers zullen je hier in begeleiden maar thuis kun je hiermee ook aan de slag bijvoorbeeld voor de spiegel. Een goede uitvoering van de deadlift heeft veel voordelen, want het leert je om je rug te stabiliseren terwijl je scharniert in je heupen. Dit is een essentiële basisbeweging die veel mensen niet goed beheersen, en is daarom juist ontzettend waardevol om te leren. Dus heb je er moeite mee in de trainingen oefen het eens een keer thuis!

#8: Er zijn geen magische diëten
Uiteindelijk maakt het allemaal vrij weinig uit. Er zijn geen magische diëten. Alles werkt als jij ook werkt. Bij Enforce kijken wij voor jou of jouw calorieën, eiwitten, groentes, koolhydraten en vetten goed zijn afgestemd. Krijg je ook genoeg vitamines en mineralen binnen? Dan zit je helemaal goed en is er geen aanneembare reden dat je hier iets aan moet veranderen.

#9: Sterk en fit worden kost tijd
Hoe goed je ook traint, slaapt en eet: spierkracht en spiermassa ontwikkelen niet heel snel. Je gaat er na een jaar niet uitzien als iemand die 10 jaar traint. Er zijn geen shortcuts, 6 weken programma’s bijvoorbeeld. Je moet eerst werken aan een goed fundament om vervolgens next level te gaan. Jouw perfecte summer-body kan zo 3 jaar duren. Voordat je écht sterk bent, ben je 5 jaar verder.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Jullie hoeven ieder geval deze fouten niet meer te maken. Dus op naar jouw beste versie van jezelf!

Mandy Glaudemans
Enforce Mastertrainer
mandy@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten