+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Joyce is een klant van Enforce. Ze kocht laatst een hartslagmeter. Alle opties werden tegen elkaar afgewogen bij het maken van de keuze.

– Meet ie de hartslag via een borstband of de pols?
– Kan ik hem gebruiken bij andere sporten?
– Is ie waterdicht?
– Hoe vaak moet ik hem opladen?
– Kan ik hem gebruiken met mijn telefoon?
– Zijn de gegevens makkelijk leesbaar?
– Is ie niet te groot?
– Heeft ie een hip kleurtje?

Na een paar avonden speuren hakt ze de knoop door en bestelt het horloge dat het best aan haar wensen voldoet. €239 is een hoop geld, maar Joyce vindt het ook belangrijk dat ze op de juiste intensiteit traint. En daar zorgt een hartslagmeter voor!

Bij de eerstvolgende training hangt haar horloge prominent om haar linker pols. Via internet heeft ze haar hartslagzones berekend. Ze is helemaal klaar voor een rustige duurloop in hartslagzone 2.

Een kwartier later staat Joyce voorovergebogen in de polder. Ze zweet zich kapot en is buiten adem. Duurloop 2, dat is toch een lekker rustig hardlooptempo? Moedeloos wandelt ze naar huis. Haar hartslagmeter belandt onderin de kast. Om nooit meer gebruikt te worden.

Dit is een waargebeurd verhaal. Het is de grootst gemaakte fout bij de aanschaf van een sporthorloge. Hardlopers schaffen een high-tech apparaat aan en kunnen er vervolgens niets mee. Het is een dure gadget. En dat levert frustraties op.

Dat kan natuurlijk anders. Een hartslagmeter is een perfecte trainingstool, mits je weet hoe je ermee werkt.

Met een hartslagmeter bepaal je de trainingsintensiteit. Als je traint op de juiste intensiteit krijg je resultaten. Sneller hardlopen, beter herstel, minder stress, krachtige persoonlijkheid.

Hartslagzones, sleutel tot succes

Nu je weet wat het nut van het trainen op hartslag is zul je vast willen weten hoe dat dan werkt, toch?

Komt ie.
Als jij je harder inspant, zal het hart sneller gaan pompen om zuurstof en energie bij de spieren te krijgen. Dat is logisch.

Er zijn verschillende zones waarin je hartslag kan pompen. Iedere zone heeft een andere waarde en trainingsresultaat. Zo ziet de verdeling van hartslagzones er uit:

De percentages die je ziet zijn afgeleid van je maximale hartslag. Je ziet vijf trainingszones en daar begint de verwarring. In de praktijk spreken trainers meestal over drie zones. Ik leg het je uit.

– De onderste zone, de grijze, is een zone voor herstel. De hartslag is in deze zone te laag voor een trainingsprikkel. Deze is wel nuttig als hersteltraining na een wedstrijd of intensieve training.
– De tweede zone, de blauwe, is de zone van de langzame duurloop. Deze heet ook wel de LSD-loop (Long Slow Distance). Dit is een ideale zone om een goede basisconditie voor het hardlopen te leggen. Deze zone moet je lang kunnen volhouden.In de praktijk noem ik dit de zone D1.
– De derde zone, de groene, is de zone van de extensieve duurloop. Hiermee verbeter je je uithoudingsvermogen en leer je efficiënter lopen op vetverbranding. Dit is de zone waarin je het prettigst loopt. Deze zone noem ik de zone D2.
– De vierde zone, de gele, is de intensieve duurloop. Hiermee verbeter je je hardlooptempo en tempo hardheid op de kortere afstanden. In deze zone loop je niet meer prettig. Ademhaling is zwaar. Deze zone noem ik zone D3.
– De vijfde zone, de rode, is de zone boven omslagpunt. Deze kun je maar kort volhouden. Je bouwt in deze zone verzuring op en leert daar beter mee omgaan. Deze zone gebruik je als duursporter niet veel. Wel kan het interessant zijn om deze in je trainingen op te nemen. Deze zone gebruik je in (intensieve) intervaltrainingen.

Maximale hartslag en omslagpunt berekenen

Er zijn verschillende methodes om de maximale hartslag te berekenen.

De meest gebruikte methode is: maximale hartslag = 220 – leeftijd

Iedere dertigjarige sporter zou een maximale hartslag van 180 hebben. Dit lijkt heel aannemelijk, maar dit klopt niet. De standaard formule van hierboven gaat uit van een gemiddelde. Dit geldt voor slechts 20% van de sporters. Voor 80% van de sporters gaat deze formule niet op.

Een verschil van 10 slagen in je training maakt het verschil tussen lekker lopen en jezelf helemaal de verzuring in werken.

Helaas werken alle fabrikanten van hartslagmeters ook met deze standaard formules. De één gebruikt net een andere methode dan de ander. Maar je hebt inmiddels door dat deze hartslagwaarden op zijn minst twijfelachtig zijn.

Dus laat ik het maar eens hardop zeggen: zonder sporttest is een hartslagmeter weggegooid geld.

Maar waar doe je dan zo’n sporttest?
Daar zijn allerlei mogelijkheden voor. Van eenvoudig tot uitgebreid. Van goedkoop naar prijzig. Van volledig onbetrouwbaar tot super betrouwbaar.

Bij Enforce gebruiken we diverse mogelijkheden.
Afgestemd op het doel bepalen we jouw trainingszones. Vervolgens gebruiken we deze zones in onze diverse trainingen.

Zo zie jij iedere training resultaat en blijft de training leuk, omdat we verschillende intensiteiten door elkaar gebruiken. Zo blijf je gemotiveerd en behaal jij je doelen.

We leggen je in een persoonlijk gesprek graag uit hoe dit eruit ziet en wat het je gaat opleveren.

Jeroen van den Nieuwelaar
Enforce Run Mastertrainer & Franchise master
jeroen@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten