+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Hardlopen is voor iedereen is een vaak gehoorde opmerking. Persoonlijk ben ik het hier mee eens. Of je nu puur recreatief geniet van elke training en evenement waaraan je deelneemt of dat je bloedfanatiek probeert persoonlijke records te verbeteren, hardlopen is voor iedereen.

Hoe snel je loopt, hoe vaak je loopt, hoe ver je loopt, dat is uiteindelijk niet zo vreselijk belangrijk. Dát je loopt, daar gaat het om. Wetenschappers vinden steeds weer nieuwe bewijzen dat hardlopers gemiddeld gezonder én gelukkiger zijn. Plezier in wat je doet is immers de allerbelangrijkste bouwsteen tot komen tot succes, wat de term succes dan ook voor ieder mag inhouden.

Heerlijk dat lopen, het is echter wel belangrijk dat er een aantal zaken in acht worden genomen wanneer je de hardloopsport beoefent, denk hierbij aan een gedegen en logische opbouw van je trainingen, goed schoeisel, functionele kleding en do’s and don’ts met betrekking tot voeding.

De trainingsopbouw van iedere hardloper moet ook zeker de componenten krachttraining en stabiliteitsoefeningen bevatten. Dit om je favoriete sport blessurevrij uit te kunnen blijven voeren. Vandaag de dag is krachttraining niet meer weg te denken uit het trainingsprogramma van toplopers. Met name het versterken van de spieren in de bovenbenen en kuiten is heel belangrijk. Maar ook recreatieve lopers doen er goed aan om bijvoorbeeld hun rompspieren te verstevigen. Sterke buikspieren vergroten de stabiliteit van je lichaam bij het lopen en verkleinen de kans op blessures. De gewichten bij de krachttraining moeten zo gekozen worden dat 25 tot 40 herhalingen per serie en twee à drie series per oefening mogelijk zijn. Voor duursporters zijn twee krachttrainingen per week voldoende. Je kunt deze ook thuis doen (opdrukken, sit-ups, rugspieren versterken), maar laat je vooraf even informeren door één van de mastertrainers van Enforce.

‘Af en toe heb ik helemaal geen zin om te lopen’, herken je dat? Probeer je dan af te sluiten voor die gedachte en trek gewoon je loopkleding aan. Zodra je een stap buiten de deur hebt gezet, heb je het gered. En eenmaal buiten vraag je jezelf af hoe je op dat rare idee kwam om niet te trainen.

Daarnaast wil ik iedereen de volgende boodschap meegeven, wanneer je traint volgens een schema is dat slechts een leidraad om te komen tot een bepaalde prestatie. Loop niet blind voor alles maar luister vooral ook naar de signalen die je lichaam en geest afgeven tijdens het volgen van dit schema. Sla dus gerust eens een training over of pas een training aan wanneer je lichaam duidelijk aangeeft het even niet meer aan te kunnen. Het zal niet voor het eerst zijn dat mensen aan het einde van hun trouw gevolgde schema zo vermoeid zijn dat de prestatie tijdens het gekozen evenement tegenvalt.

Voor beginners is overigens het herstel net zo belangrijk als voor toppers. Na een trainingsdag volgt minimaal een dag zonder lopen. Daarachter schuilt het principe van belasting en herstel, de kern van duurtraining: in de herstelfase bevoorraden de spieren zich met meer energie dan ze voor de laatste training opgeslagen hadden. Daardoor zul je de volgende keer niet alleen meer plezier beleven dan ooit tevoren, ook neemt het prestatievermogen toe.

In het Run programma van Enforce geloven we in een persoonlijke aanpak waarin we met aandacht voor de persoon komen tot de maximaal haalbare prestatie voor eenieder. Tijdens onze trainingen is het vaak een combinatie van afzien, echter wel gecombineerd met een gezonde dosis humor. We trainen met bijzonder gemotiveerde mensen in groepen zodat ook het individu beter wordt van het niveau van de groep.

Ook benieuwd naar onze manier van werken en de uitgebreide ervaringen van onze Running trainers? Meld jezelf aan voor een kennismaking met ons krachtige en unieke Enforce Run programma.

Ruud Looymans
Enforce Running trainer

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten