+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Ik krijg regelmatig de vraag: “Rick, wat moet ik nou wel of niet eten om af te vallen?”. Hier kan ik simpelweg geen antwoord op geven omdat er geen voedsel bestaat wat je doet aankomen of afvallen. Stel je eens voor, je eet 1 salade zonder dressing, met een smoothie van spinazie, appel en oja! Voordat je dat doet drink je één glas water met een uitgeknepen citroen. Het zou toch bijzonder zijn als je hier op magische wijze van zou afvallen? Net als dat je direct moddervet zou worden van een dubbele cheeseburger.

De meeste diëten zorgen voor een verlaging van het metabolisme (=stofwisseling), dit komt onder andere door een vaak extreme verlaging van de calorie inname. Verlaging van het metabolisme betekent dat we in rust minder calorieën verbranden. Niet bepaald werkbaar als je je daarnaast ook nog fit en vitaal wil voelen. Je probeert eigenlijk je auto te starten zonder brandstof in de tank. Elke dag weer.

Het lichaam probeert vervolgens wanhopig te overleven door het metabolisme efficiënter te maken. Dat gebeurt onder andere door de hoeveelheid spiermassa te verminderen en de voeding zoveel mogelijk als vet op te slaan want ja.. Misschien duurt het zomaar weer een halve of hele dag voordat er wat brandstof in de tank wordt gegooid.. Spiermassa verminderen betekend een lagere verbranding in rust en dus nog minder calorieën eten voor het gewenste resultaat. Een vrachtwagen (meer spiermassa) verbrand nu eenmaal meer brandstof als een Kia Picanto (minder spiermassa).

Onder aan de streep werkt ieder dieet omdat ze allemaal als doel hebben dat je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrand. De vraag is alleen, welk dieet of welke manier van eten is het meest duurzaam en houd je de rest van je leven goed vol? Hier komt nog bij dat je bij de term ‘dieet’ direct denkt aan een restrictie of verbod. Hier doet jouw brein het niet zo lekker op. Maar dat laten we even terzijde.

Maar wat moet je dan wel doen hoor ik je denken. Alles eten en drinken wat je lekker vind en je houden aan onderstaande stappen:

1. Bepaal wat je nu weegt en wat je vetpercentage is.
2. Bepaal wat je zou willen wegen en wat een gezond vetpercentage voor je is.
3. Download een app of houd op papier alles bij wat je eet en drinkt
4. Houd een week je voeding bij en bereken hoeveel calorieën je gemiddeld per dag tot je hebt genomen.
5. Ben je afgevallen? Houd dit calorieën doel aan.
6. Ben je hetzelfde gebleven? Ga 300 calorieën per dag omlaag.

Ik hoef jou ook niet duidelijk te maken dat je beter niet 3x per dag naar de snackbar kan gaan om een broodje frikandel speciaal te bestellen. Maar bottom line is dat je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrand. Hoe je deze calorieën vult is volledig jou keuze.

Geen rocket science dus. Afvallen is niet makkelijk, maar wel heel simpel. Stoppen met het verzinnen van excuses en verhalen waarom dit je niet gaat lukken en starten met de acties die nodig zijn voor het gewenste resultaat!

Hulp nodig? Vraag een vrijblijvend coachgesprek aan en wij helpen je verder!

Rick Berkhout
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
rick@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten