Wist je dat er een overlap is tussen het soort informatie dat verbaal en het soort informatie dat non-verbaal wordt doorgegeven, maar ze toch hun taken op natuurlijke wijze verdelen?
Het zit namelijk zo. Woorden gebruiken is de beste manier om feitelijke informatie over te brengen. Als iemand de titel van een film, de stand van de wedstrijd of de prijs van die leuke broek wilt vertellen, gebruik je daar vooral woorden voor. Woorden worden ook gebruikt om emoties te beschrijven, dit gebeurd vaak in combinatie met lichaamstaal. Maar op emotioneel gebied is lichaamstaal in het voordeel. Non-verbale communicatie drukt niet alleen iemands gevoelens uit, het geeft vaak ook aan hoe die persoon met haar gevoelens omgaat. Ik geef je een voorbeeld: iemands gezichtsuitdrukking geeft aan dat ze boos is. De rest van haar lichaam laat zien wat ze met die boze gevoelens doet. Iemand kan dreigend, met gebalde vuisten op een ander afkomen, klaar om een potje te matten. Of ze onderdrukt haar woede met spierspanning. Ook kan ze haar gevoelens ventileren door met een voet te stampen net zoals mijn konijn doet wanneer hij niet genoeg aandacht krijgt, haar vuist op tafel slaan enzovoort. Het geeft inzicht in wat iemand met zijn of haar gevoelens doet door naar haar lichaamstaal te kijken.
Zelfs wanneer je bewust je best doet om geen emotie uit te drukken via lichaamstaal, lekken je ware gevoelens meestal onder die poging tot zelfbeheersing uit, al is het soms maar heel even. Het observeren van lichaamstaal is voor effectief luisteren van groot belang omdat lichaamstaal kenbaar maakt wat het belangrijkst is voor de spreker. Stel dat iemand haar gevoelens liever niet onder woorden brengt, of niet de juiste woorden kan vinden om haar emoties te beschrijven, of zo grondig onderdrukte gevoelens heeft dat ze zich daar niet bewust van is. In al die gevallen geeft de non-verbale communicatie weer hoe iemand zich werkelijk voelt.
Aangezien de communicatie tussen mensen voor een groot deel non-verbaal verloopt, is het lezen van lichaamstaal één van de belangrijkste vaardigheden voor effectief luisteren. De non-verbale elementen van communicatie zijn vooral belangrijk om andermans gevoelens te kunnen begrijpen. Mensen proberen hun gevoelens vaak te verbergen door hun non-verbale signalen te onderdrukken. Dit is meestal minder succesvol dan pogingen tot verbale camouflage: de emoties ´lekken´ door onze pogingen onze lichaamstaal in bedwang te houden. Laat ik je bij deze aantal richtlijnen meegeven die gaan zorgen voor een verbeterde ´lezing´ van lichaamstaal:
1. Let op de nuttigste aanwijzingen: gezichtsuitdrukking, vocale expressie en houding, gebaren en ´acties´.
2. Lees non-verbale signalen in hun context.
3. Wees je bewust van je eigen gevoelens en lichamelijke reacties.
Lichaamstaal is soms voor de één helder en eenduidig. Maar voor de ander is hij moeilijk te ontcijferen. Wanneer de luisteraar haar begrip van wat de lichaamstaal van de spreker zegt goed spiegelt, kan dat de communicatie enorm verbeteren.
Donald Joosse
Enforce Mastertrainer
donald@enforce.nl
Plan een gratis coachgesprek of doe de online lidmaatschapstest
Klinkt dit goed en ben jij ook klaar voor een fitter & gezonder leven? Plan dan nu een gratis coachingsgesprek in met mij of één van de andere master trainers! 100% risicoloos, de eerste stap was nog nooit zo gemakkelijk!
Twijfel je nog? Doe dan de vrijblijvende online lidmaatschapstest: 6 korte vragen (slechts 1 min. invultijd) om te ontdekken of Enforce bij jou past!