Monday Master Blog: Je wordt niet schoon van alleen maar aan douchen te denken…

Was jouw goede voornemen om dit jaar flink te gaan afvallen, te stoppen met roken, meer te gaan bewegen of meer tijd aan je relatie/gezin te besteden maar merk je aan het eind van 2020 dat je door de beweging heen bent gefietst?

Hoe kan het toch dat iets wat je jezelf voorneemt, je zo kort kan volhouden? Hoe kan je ervoor zorgen dat je jouw commitment vergroot? Dat ga ik je uitleggen in deze blog.

Wat is commitment?

‘Ik ga nu afvallen’, is wat anders dan: ‘ik wil afvallen’. Dit laatste is betekenisloos. Als iemand tegen jou zegt: ‘ik wil afvallen’ is jouw reactie waarschijnlijk: prima, ik ook, doei.
Onder wensen valt: de loterij winnen, binnen 3 weken 10 kilo afvallen, Chinees kunnen spreken. Wensen zijn dromen, een verlangen zonder actie en zonder plan, oftewel: kansloos! Veel mensen wensen van alles. Zonder commitment.

Commitment is geen willen, maar moeten van jezelf. Commitment is altijd context gevoelig. Persoonlijk. Bepalend door de mate van belang. Hoe belangrijk is het echt voor je?
‘Ik ga nu afvallen’ is commitment. Want wat je hoort is: ‘Ik ga nu afvallen, WANT… ik ben het zat niet meer vrij te kunnen bewegen. Daarbij wil ik een voorbeeld zijn voor mijn kinderen. Ik wil met hen, zonder fysieke en emotionele problemen, naar het zwembad kunnen gaan of kunnen spelen zonder buiten adem te zijn.’ Persoonlijk. Context gevoelig. Belangrijk!

Van Houtum (2009) beschrijft commitment/motivatie als intensiteit (hoeveel belang hecht je aan de doelstelling), richting (welke stappen ga je daarvoor nemen) en invloed van factoren (persoonlijke en contextgevoelige).

Intrinsieke en extrinsieke motivatie:

Wat denk jij dat het verschil is tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie?

De meeste mensen bestempelen intrinsiek als ‘iets wat je zelf wilt’ en extrinsiek als ‘van buitenaf opgelegd’. Dat is niet helemaal correct. Het verschil zit hem in het proces en de uitkomst.
Intrinsiek gemotiveerde mensen beleven plezier aan het proces van de verandering, hetgeen wij zeker benadrukken bij Enforce. (Geniet en ervaar elke positieve verandering en gebruik deze als enforcement). Extrinsiek gemotiveerde mensen passen veranderingen toe met het oog op het resultaat. Dit resultaat kan zowel een beloning zijn of het voorkomen/verminderen van “straf”. (Beloning: 10 kilo afvallen, voorkomen van straf: minder risico op het krijgen van ziektes etc.)

Simpel gezegd: intrinsiek; je beleeft er plezier aan, extrinsiek: je ervaart het als een straf.

Extrinsiek:
• Een dieet;
• Verplicht sportschool bezoek;
• Werken om geld te verdienen;
• Taart eten omdat je collega’s het ook doen..

Intrinsiek:
• Lekker gezond eten omdat je je lichaam wilt voeden;
• Bewegen omdat je ervaart dat je daar fitter en krachtiger van wordt;
• Werken om je persoonlijk te ontwikkelen en sociale contacten te omarmen;
• Taart eten omdat je daar van kunt genieten en het passend maakt in je energiebehoefte.

Wat zal beter werken voor jezelf denk je? Intrinsieke of extrinsieke motivatie?

Motivatie versterken

Vaak is motivatie snel vervlogen. Wanneer je jouw doel nog niet hebt gerealiseerd is het handig je motivatie steeds te versterken. Maar hoe zorg je ervoor dat je de motivatie weet vast te houden of zelfs vergroot?

Dit zijn 5 belangrijke tips:

1. Verbindt jouw doel met jouw kernwaarden.
Wanneer je een doel kan verbinden met jouw identiteit, word jij jouw doel. Ik geloof dat dit een van de belangrijkste manieren is om je doel te bereiken. Door dit in te zien en toe te passen, bereik je niet alleen je doel, maar zal je er ook persoonlijke ontwikkeling plaats vinden. Bijv.: wanneer een kernwaarde van jou ‘verantwoordelijkheid’ is en je verbindt ‘afvallen’ met ‘verantwoordelijkheid’, dan ga je direct andere keuzes maken. Omdat je hebt ingezien dat dik zijn of slank zijn een keuze is waar jij verantwoordelijk voor bent.

2. Weet waarom!
We kunnen het bij Enforce niet vaak genoeg benadrukken. Gedragsverandering is blijvend wanneer je weet waarom je het doet. Om het waarom intrinsiek te maken, is het noodzakelijk dat je een emotie koppelt aan jouw waarom. 10 Kilo afvallen is niet een waarom. Dat is ook de reden dat mensen het zo lastig vinden om dat te bereiken of vast te houden. Een doel met een cijfer is nooit een waarom. 10 kilo, maatje 36, een sixpack… krijg dat maar eens intrinsiek gemotiveerd. Er staat echter altijd een waarom achter het getal. Bijvoorbeeld: ik wil 10 kilo afvallen, omdat…mij dat meer zelfvertrouwen geeft. (Let op: vaak hebben mensen eerst een paar extrinsieke redenen, voordat ze bij de intrinsieke komen). Weten waarom is starten met het eind in zicht. Ik heb een klant uit de uienhandel….dus pel een ui af…ga wellicht huilen maar kom tot de kern van het waarom…..de juiste emotie als drijfveer.

3. Hoe is niet interessant.
Vaak lopen mensen vast of starten gewoon weg niet, omdat ze het idee hebben dat ze eerst moeten weten hoe ze iets moeten aanpakken. Bang om het verkeerde te doen. Bang om te falen. Om een doel te bereiken is het hoe echter helemaal niet interessant. Want als je nummer 1 en 2 op orde hebt, verander je gewoon je hoe als je merkt dat het niet werkt. Zonder schuldgevoel of gevoel van mislukking. Get (SH)IT done!

4. Onderneem actie!
‘If you do that thing, you get energy to do that thing.’ – Emerson. Juist nu is het belangrijk om vanuit een fit en krachtig lichaam in het leven te staan. Dit is zo ontzettend waar voor het versterken van motivatie. Hoe lang heb jij het sporten al uitgesteld? Op het moment dat je het simpelweg DOET ervaar je de energie die je ervan krijgt en wil je het blijven doen. Actie zorgt voor actie. Want actie is focus en actie is resultaat! Doen omdat je weet waarvoor je het doet.

5. Stil staan bij resultaat en resultaat vieren.
Resultaat is essentieel om gemotiveerd te blijven. Ik geloof dat resultaat de drijfveer is voor continuïteit. Daarom geloof ik in extrinsieke en intrinsieke motivatie. Ik geloof in belonen en proces. Het bewust zijn en vieren van je resultaten zorgt ervoor dat je jouw identiteit en emotie voedt.

Ten slotte:
Motivatie kan je leren. Door deze tips toe te passen en door met je mastertrainer te praten. Het is niet moeilijk, je moet het alleen blijven voeden.

Motivatie is als douchen. Je moet er steeds onder staan om het effect te ervaren. Je wordt niet schoon van alleen maar aan douchen te denken. Je frist op wanneer je er onder staat. En als je er onder staat, spoel je oude gedachten van je af, bedenk je hoe het beter kan. Je zeept je nog eens in en voordat je het weet sta je te zingen onder die motivatie douche.
Omdat je door een sterke motivatie jouw doelen gaat realiseren. Dat is succes!

Laat je coachen! Wij zijn altijd open voor spiegeling! Maar stop met het maken van excuses en start met doen!

Richard Suijkerbuijk
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
richard@enforce.nl
 

Plan een gratis coachgesprek of doe de online lidmaatschapstest

Klinkt dit goed en ben jij ook klaar voor een fitter & gezonder leven? Plan dan nu een gratis coachingsgesprek in met mij of één van de andere master trainers! 100% risicoloos, de eerste stap was nog nooit zo gemakkelijk!

 

Twijfel je nog? Doe dan de vrijblijvende online lidmaatschapstest: 6 korte vragen (slechts 1 min. invultijd) om te ontdekken of Enforce bij jou past!