+316 10 62 42 42 [email protected]

Van zonsopgang tot zonsondergang niets eten, en inderdaad, niets drinken. Als we ´Ramadan´ horen, is dit het eerste waar we aan denken. Ieder jaar is er een maand waarin moslims een maand lang een groot gedeelte van de dag vasten. Het vasten tijdens de Ramadan is vanuit de religie een verplichting.

Als sporter wil je tijdens deze maand je behaalde resultaten uiteraard niet verliezen. Het is ook niet realistisch om een piek van je training op te zoeken tijdens deze maand. Hoe ga je het aanpakken? Hoeveel ga je eten? Wanneer eet je? Wat veranderd er aan je trainingsschema? Hoe kom je deze maand door?

Mijn aanpak
Het plannen en goed nadenken over de aanpak is heel belangrijk. Een aantal dagen voor de start van de Ramadan heb ik, samen met mijn collega’s, een voedingsplan gemaakt. Hier ben ik direct mee aan de slag gegaan, zodat mijn lichaam vast kon wennen aan het minder eten (ik zat namelijk in een calorietekort). Ik heb met mijzelf de afspraak gemaakt dat ik dagelijks mijn caloriebehoefte en de macro´s die daarbij horen, hoe dan ook, behaal. Ook dat ik geen training mis, zelfs wanneer ik het gevoel heb te weinig energie te hebben. Het moest gebeuren, punt! Ik stelde mijzelf geen andere optie voor. De volgende gedachte heeft mij hierbij geholpen: “er is geen makkelijke weg, het zal niet altijd meezitten, maar ik moet en zal er doorheen komen”.

Het is enorm belangrijk om je goed vast te houden aan je voedingsplan, andere plannen, en het belangrijkste: afspraken met jezelf maken en deze afspraken nakomen! Ofwel, integriteit creëren naar jezelf. Als iets belangrijk genoeg is, ga je er ook voor. Tijdens deze maand wordt de sterkte van jouw mindset getest en alleen jij bepaalt of die sterk genoeg is. Je kan de Ramadan zien als een maand lang honger lijden, maar je kan deze maand ook zien als een maand waarin je je verder ontwikkelt.

Tijdens de Ramadan heb ik niets aan spiermassa verloren, wel 1.3 kg aan vetmassa. Daarnaast ben ik niet achteruit gegaan in kracht. Mijn doel was om zo min mogelijk spiermassa en kracht te verliezen, dit is dus, dankzij bovengenoemde punten, gelukt!

Tips
– Zorg voor een voedingsplan die past bij jouw doelen en houdt dagelijks je voeding bij.
– Plan je maaltijden van te voren.
– Drink voldoende water tussen zonsondergang en zonsopgang.
– Zorg dat je voldoende calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten binnenkrijgt.
– Blijf (kracht) trainen met dezelfde gewichten als voor de Ramadan.
– Zorg ervoor dat je voldoende slaapt.

Vergeet niet dat alles mogelijk is op het moment dat het belangrijk genoeg voor je is. Dan zul je jezelf ook bereid vinden om het daadwerkelijk te doen! Als je een miljoen zou krijgen om een maand lang te vasten, zou het je dan wel lukken? Waarschijnlijk wel. Het einddoel is dan belangrijk genoeg voor je , waardoor je motivatie toeneemt en je bereid bent er iets voor in te leveren. Het bedenken van excuses is makkelijk, maar de realiteit is dat deze maand niet ´onmogelijk’ vol te houden is. Het is jouw motivatie die bepaalt!

Yusuf Akbas
Enforce Mastertrainer
[email protected]

Secured By miniOrange

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten