+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL
Monday Master Blog: Haal je kop uit het zand!

Monday Master Blog: Haal je kop uit het zand!

Als dingen fout gaan in je leven, kun je 2 dingen doen:

#1: Je zorgt ervoor dat je het oplost.

#2: Je steekt je kop in het zand en hoopt dat het vanzelf overwaait.

Als je dit leest, weet je zeker dat je nummer 1 kiest. Maar in de praktijk blijkt nummer 2 toch wel heel erg comfortabel. In elk geval voor een tijd.

Zo sprak ik laatst een ondernemer. Zijn – ooit goedlopende – bedrijf heeft hij voor een schijntje kunnen doorverkopen. Dat was ook wel nodig, want anders was hij zeker failliet gegaan. Hij had net een nieuw huis, pasgeboren tweede kindje. Maar als je niet daadwerkelijk failliet gaat, dan blijven de aanmaningen en dwangbevelen binnen komen. Het bureau van deze ondernemer ligt dan ook vol met ongeopende enveloppen. Hij pakt zijn problemen niet aan. Het gevolg is dat het thuis ook niet meer zo botert met zijn vrouw, want meneer is alleen maar aan het werk.

Je problemen aanpakken kost lef. Je moet namelijk met de billen bloot en je moet gaan (laten) uitzoeken hoe groot je fout is. En dan moet je de confrontatie aangaan. De meeste schuldeisers zijn heel begripvol en zijn al lang blij dat je eindelijk contact zoekt. Maar de grootste confrontatie die je aangaat, is met jezelf. “Hoe kon ik het zo ver laten komen?”.

Als je doelen stelt in je leven en je hebt die doelen bereikt, zoek dan altijd naar een hoger doel. Want er is niks meer gemakkelijk dan op je bips gaan zitten. Blijf gefocust en doe wat je moet doen. Wijs vooral niet naar een ander, maar zoek de fout eerst bij jezelf en pak die aan. Haal je hoofd uit het zand!

Hardlopers zijn net zo dwars. “Nee, door dit pijntje kan ik echt wel heen lopen. Ja, ik voel het wel, maar kom, ik ben toch niet van suiker?”. Naar de fysio gaan ze niet, want dat kost geld en tijd en dat willen ze niet vrij maken. Als ze vervolgens 6 weken niet kunnen lopen, dan zijn ze chagrijnig en steken ze het op hun schoenen.

Goed hardlopen en goed zaken doen, daar heb je een solide basis voor nodig. Een fit en krachtig lijf en een gezond stel hersenen. Want als je denkt dat het maar overwaait, dan kom je van een koude kermis thuis. Doe wat je moet doen, zorg dat je slim traint en sterk genoeg bent om alle obstakels op je pad te kunnen overwinnen.

Op donderdag 20 juni geef ik een Masterclass in Amsterdam voor iedereen die een doel heeft gevonden in hardlopen, maar eigenlijk niet weet of hij of zij alle obstakels die je tegen komt voordat je gefinisht bent, wel aan kan.

Inschrijven kan via deze link.

Petra Kerkhove
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
petra@enforce.nl

Moussaka

Moussaka

En ook op de Griekse eilanden wordt lekker gegeten, en zul je vaak Moussaka treffen, makkelijk zelf te maken en te mealpreppen!

Ingrediënten:

– 400 g rundergehakt
– 1 ui
– 2 tenen knoflook
– 400 g tomatenblokjes (blik 400 g)
– 2 tl kaneel
– ½ el gedroogde oregano
– 2 aubergines
– 3 el traditionele olijfolie
– 450 g aardappelschijfjes
– 150 g witte kaasblokjes
– 2 middelgrote eieren
– 150 ml Griekse yoghurt

Bereiding:

Bak het gehakt rul in een koekenpan met antiaanbaklaag zonder olie. Snipper de ui. Hak de knoflook fijn. Bak de ui en knoflook 1 min. mee. Roer de tomatenblokjes met de kaneel en oregano erdoor. Breng op smaak met peper en eventueel zout.

Laat de saus 10 min. zachtjes doorkoken. Snijd intussen de aubergine in plakken. Verwarm de grillpan voor. Bestrijk de plakken aubergine met de olie en grill in 6-8 min. aan beide kanten mooi bruin en gaar. Verwarm de oven voor op 200 °C.

Verdeel de helft van de aardappelschijfjes in de ingevette ovenschaal van ca. 2 liter en schep de helft van de gehaktsaus erop. Verkruimel de kaas. Strooi een derde van de kaas over en leg de helft van de aubergineplakken erop.

Herhaal deze volgorde nog een keer. Klop de eieren los met de yoghurt en de rest van de kaas en strijk dit uit over de aubergine. Bak de moussaka in de oven in 30 min. goudbruin en gaar.

Lekker met een frisse groene salade.

Kalisas Orexi!

De Enforce story van Ronald: “Het gaat om het analyseren van je gedrag en patronen”

De Enforce story van Ronald: “Het gaat om het analyseren van je gedrag en patronen”

Vorig jaar besloot ik om meer uit het leven te halen en begon ik met het maken van een lijst met dingen die ik wilde doen. Terwijl de lijst gestaag groeide raakte ik gefrustreerd over mijn gebrek aan uitvoering. Waarom ben ik niet in staat om efficiënt en doelgericht met mijn vrije tijd om te gaan zoals ik dat op mijn werk wel doe?

Een van de punten op mijn lijst was meer sporten en in het bijzonder nieuwe sporten uitproberen. Een van de sporten die ik altijd al eens had willen proberen is schermen. Schermen werd al snel mijn favoriete sport en ik haalde het maximale uit die ene avond in de week.
Hier leerde ik coach Collin kennen en al snel hadden we het over meer dan alleen schermen.

Collin vertelde mij dat hij niet alleen schermcoach is maar ook persoonlijke coach bij Enforce en nodigde mij uit om een masterclass van Enforce bij te wonen.
Diezelfde avond heb ik besloten om met Collin in zee te gaan. Hij eiste van mij mijn volledige inzet en beloofde van zijn kant om de beste coach te zijn die ik nodig heb.

Inmiddels heb ik mijn coaching verlengd omdat ik blij ben met het behaalde resultaat maar tegelijkertijd niet meer tevreden met de eerdere doelstellingen, daar zit meer potentie in. Ik heb voor mezelf mijn grenzen verlegt omdat er nog meer uit mezelf te halen is.

De mentale coaching is voor mij het meest waardevolle in het programma dat ook nog een persoonlijke fitnessles en twee groepstrainingen omvat.

Het gaat tijdens de coaching niet om het aanleren van kunstjes of het aanhoren wat een ander vindt dat je zou moeten doen. Het gaat om het analyseren van je gedrag en patronen. Soms kom ik tot de conclusie dat bepaalde vastgeroeste patronen mij weerhouden van hetgeen dat ik wil.
Het helpt dan enorm om een coach te hebben die mij vanuit een ander perspectief kritische vragen stelt zodat ik zelf beter tot de kern van de zaak kom zodat ik mijn patronen kan doorbreken en weet wie ik moet zijn om mijn zaken op orde te stellen en daadwerkelijk meer uit het leven te halen.

Ik ben enorm tevreden en kan het iedereen aanraden eens kritisch naar zichzelf te kijken met behulp van een coach.

Groetjes, Ronald

Enforce Start Up trainingsprogramma

Enforce Start Up trainingsprogramma

Bewegen, werken aan je vitaliteit! Je weet dat het belangrijk voor je is, je weet ook wat je zou moeten doen, maar je vind het best lastig. Je stopt en valt vaak terug in oude patronen, je voelt jezelf niet in shape en je mist de motivatie en energie. Je zou meer uit je dag, je lichaam en je gezin en je bedrijf willen halen!

Enforce biedt tijdens de zomer een oplossing, speciaal voor diegene die door te gaan hardlopen willen starten met een gezonde levensstijl, maar zich (nog) niet willen binden aan een lang programma. Die eerst willen ervaren wat een succesvol programma voor je kan doen in een korte tijd. Daarnaast bereid het Start Up programma je meteen voor op de volgende stap…… resultaat op lange termijn!

Wat is het resultaat van het Start Up programma:

#1: Je leert de juiste looptechniek
#2: Je leert blessurevrij te lopen
#3: Je verbetert je conditie
#4: Je gaat van lui op de bank hangen naar meer energie om dingen te ondernemen.
#5: Je creëert eindelijk eens tijd voor jezelf

Wanneer start het Start Up programma: de startdatum bepaal jezelf tussen 17 juni en 31 juli.

Hoe lang duurt het Start Up programma: 30 dagen.

Hoe start je met het Start Up programma: door je vrijblijvend en gratis aan te melden voor een coachgesprek!

In het vrijblijvende en gratis coachgesprek vertellen we je alles over het Start Up programma en geven we je tevens bijzonder waardevolle tools waarmee jij direct aan de slag kunt.

Monday Master Blog: Winnaar of half werk afleveren

Monday Master Blog: Winnaar of half werk afleveren

Wat was ik blij toen ik ruim een week geleden als eerste eindigde bij een hardloopwedstrijd over 10 kilometer in Bergen op Zoom.

Ik wilde het graag, maar toen het eenmaal gelukt was…

Hoeveel mensen zijn er niet die hun gedroomde doel niet verwezenlijken, sterker nog, er zelfs ver vandaan blijven. Onder de mensen die wedstrijden lopen, zie je 3 soorten hardlopers:

#1: De hardloper die een doel in gedachten heeft en dat nastreeft en als het niet lukt weet waar het is misgegaan.
#2: De hardloper die geen doel in gedachten heeft en gewoon loopt voor de fun.
#3: De hardloper die een doel in gedachten heeft en dat niet haalt om vervolgens omstandigheden de schuld te geven.

Met name die laatste groep heeft een flink bord voor de kop. Ik heb al tal van verhalen gehoord van mensen die gebrand waren op een eindtijd, maar dat niet haalden door onder meer:

#1: Weersomstandigheden
#2: Verrassingen in het parcours
#3: Geen doelgerichte trainingen

En waar hebben al deze zaken mee te maken? Juist, de voorbereiding op de wedstrijd.

Ze zeggen toch: een goede voorbereiding is het halve werk.

De vraag is alleen: bereid jij je altijd goed voor op een wedstrijd?

Je kunt aan de hand van de weersverwachting weten met welke omstandigheden je rekening moet houden (veranderde hartslag, anders drinken, tempo aanpassen, wedstrijdstrategie tijdig bijwerken).

Het parcours kun je verkennen, heel vaak heel goed zelfs. Woon je in de buurt? Loop de ronde of delen ervan eens en je kent putten, stoeprandjes, heuvels, noem maar op. Maar je kunt ook via Streetview en Maps al helemaal te weten komen waar in het parcours uitdagingen liggen.
Met doelgerichte trainingen bedoel ik het volgende: stel jij wilt een marathon over asfalt lopen. Dan kom je bedrogen uit wanneer je alleen maar op het strand hebt getraind. Stel je wilt een trailwedstrijd in de Ardennen lopen. Dan is het raadzaam om trainingen met heuvels en onverharde paden in te plannen.

Je bent gewaarschuwd. De wedstrijd lopen is de ene helft, de voorbereiding de andere. Wil je ook een keer winnen? Neem dan deze tips ter harte en ga het gesprek met een coach van Enforce eens aan om te ontdekken waar jij winst kunt boeken.

Gerben Solleveld
Enforce Run Franchisenemer & Mastertrainer
gerben@enforce.nl

Enforce Start Up trainingsprogramma

Enforce Start Up trainingsprogramma

Bewegen, werken aan je vitaliteit! Je weet dat het belangrijk voor je is, je weet ook wat je zou moeten doen, maar je vind het best lastig. Je stopt en valt vaak terug in oude patronen, je voelt jezelf niet in shape en je mist de motivatie en energie. Je zou meer uit je dag, je lichaam en je gezin en je bedrijf willen halen!

Enforce biedt tijdens de zomer een oplossing, speciaal voor diegene die door te gaan trainen willen starten met een gezonde levensstijl, maar zich (nog) niet willen binden aan een lang programma. Die eerst willen ervaren wat een succesvol programma voor je kan doen in een korte tijd. Daarnaast bereid het Start Up programma je meteen voor op de volgende stap …… resultaat op lange termijn!

Wat is het resultaat van het Start Up programma:

#1: Je verbetert je conditie
#2: Je wisselt je overtollige kg om in spieren.
#3: Je gaat van lui op de bank hangen naar meer energie om dingen te ondernemen.
#4: Je creëert eindelijk eens tijd voor jezelf.

Wanneer start het Start Up programma: de startdatum bepaal jezelf tussen 17 juni en 31 juli.

Hoe lang duurt het Start Up programma: 30 dagen.

Hoe start je met het Start Up programma: door je vrijblijvend en gratis aan te melden voor een coachgesprek!

In het vrijblijvende en gratis coachgesprek vertellen we je alles over het Start Up programma en geven we je tevens bijzonder waardevolle tools waarmee jij direct aan de slag kunt.

Groenterijke Paella

Groenterijke Paella

Een typisch Spaans gerecht van gebakken rijst. Deze paella is verrassend smaakvol en erg kleurrijk. De groenten kun je variëren, naar wat in seizoen is of in de aanbieding.

Ingrediënten:

– 1 liter water
– 2 visbouillontabletten
– 2 zakjes saffraan (zakje a 0.05 g)
– 300 g kipfilet
– 1 rode paprika
– 2 tenen knoflook
– 3 tomaten
– 2 el traditionele olijfolie
– 300 g snijbonen (evt diepvries)
– 300 g risottorijst (zak a 500 g)
– 250 g zeevruchten (evt diepvries)
– 1 citroen

Bereiding:

Breng het water aan de kook en los de bouillontabletten hierin op.

Doe de saffraan in een kommetje en schenk er 100 ml hete bouillon over.

Snijd de kip en paprika in reepjes.

Snijd de knoflook fijn.

Verwijder de zaadlijsten van de tomaten.

Verhit de olie in een hapjespan.

Bestrooi de kip met peper en zout en bak in 3 min. bruin.

Voeg de paprika en de knoflook toe en bak nog 3 min.

Snijd de tomaat in blokjes en schep die met de bevroren snijbonen en de rijst door de kip.

Bak nog 1-2 min. tot de rijstkorrels glanzen.

Voeg peper naar smaak toe.

Schenk de saffraanbouillon erbij en schep om.

Voeg 650 ml visbouillon toe en breng aan de kook.

Zet het vuur laag en kook de paella op laag vuur in ca. 30 min. gaar.

Voeg eventueel extra bouillon of water toe als de rijst niet onder staat.

Roer af en toe.

Voeg de laatste 5 min. de zeevruchten toe.

Snijd de citroen in partjes.

Serveer de paella met de citroen. Lekker met wat fijngesneden peterselie.

Buen provecho!!

Monday Master Blog: 5 Stappenplan bij Achillespeesontsteking

Monday Master Blog: 5 Stappenplan bij Achillespeesontsteking

Achillespeesklachten zijn vervelend en kunnen behoorlijk hardnekkig en frustrerend zijn. Het herstel dat ’s nachts in je slaap plaats vindt, kan door een verkeerde beweging te niet worden gedaan. Voor je het weet loop je er maanden mee rond. Dat willen we voorkomen met deze 5 zelfzorg stappen; je kan namelijk het herstel een handje helpen.

Let op; Ga pas door met de volgende stap wanneer je de voorgaande stap probleemloos kunt uitvoeren. Bij twijfel bezoek je het best eerst je huisarts of je fysiotherapeut. Bij een ruptuur in je peesweefsel geldt dit stappenplan niet en is acute medische zorg noodzakelijk.

Stap 1: Koelen

Bij een Achillespeesontsteking wordt je huid warm en rood. Start met 2 dagen koelen met ijs totdat de ontsteking en de ergste pijn over is. Niet weg binnen 2 dagen? Ga alsnog naar je huisarts.

Stap 2: Deep Friction Massage

Ga zitten op een stoel en leg je enkel ontspannen over je andere been. Zoek de pijnlijke plek op; die ligt meestal tussen de 2 en 6 cm vanaf de aanhechting. Plaats je duim en wijsvinger aan weerszijden van de pijnlijke plek. Je gaat nu je Achillespees voorzichtig masseren door lichtjes met duim en wijsvinger te drukken en de pees als een gitaarsnaar licht naar achteren te trekken. Dit mag gevoelig zijn. Houd een pijngrens van 3 a 4 aan op een schaal van 10.

Na een paar minuten masseren zal je pees wat minder gevoelig worden. Je mag dan wat steviger masseren. Het nut van deze massage is de vezels weer netjes uit te lijnen, waardoor er het nieuwe weefsel sterker wordt en meer kan verdragen. Als de pijn niet af neemt, maar erger wordt terwijl je dit doet, start dan opnieuw met koelen. Ga bij twijfel naar je arts. Masseer om de andere dag 3x 5 minuten.

Stap 3: Onbelast rekken en soepel houden

Ga met je benen voor je uit gestrekt op de grond zitten. Sla een lange elastiek, touw of handdoek om de voet van je aangedane pees en trek hiermee de tenen rustig naar je toe. Dit doe je af en aan. Als het goed gaat kun je deze stretch ook statisch uitvoeren gedurende maximaal 30 seconden. Doe dit 3x per dag.

Begin niet te snel en te fanatiek met stretchen. Je wilt de pezen graag soepel houden zonder ze te belasten. Daarnaast kun je zittend op een stoel je platte voeten op je tenen brengen en weer terug. Je Achillespees en het peesblad onder je voet zijn met elkaar verbonden; ze maken deel uit van een bewegingsketen. Het helpt enorm als je de pees onder je voet (Plantaire Fascie) 3x daags stevig over een tennisbal rolt. Doe dit bij beide voeten.

Stap 4: Krachtig maken

Ga met je (blote) voeten op heupbreedte staan en hef je hielen tot je op de tenen staat, en weer rustig terug. Ga zo ver als comfortabel blijft. Begin met 1x 10 en bouw uit tot 3x 10. Doe dit 3 keer daags.
Gaat dit goed? Dan voer je de oefening op 1 been uit. Je mag je hierbij uiteraard vasthouden voor het evenwicht.

Stap 5: Excentrische kuit rek

Ga op een traptrede staan met de bal van je voeten, met je gezicht naar boven gericht. Houd je vast aan de leuning en laat je hielen rustig langs de trap naar beneden zakken en weer terug. Herhaal dit 10 keer, bouw uit tot 3 x 10. Gaat dit goed? Dan doe je dezelfde oefening op 1 been. Doe ook de niet aangedane zijde.

Begrijp dat Achillespees klachten vaak voortkomen uit een probleem ‘in de keten’. Ofwel gewrichten en spieren werken niet naar behoren waardoor je lichaam deze deficiëntie gaat compenseren. Natuurlijk is het goed om je schoenen te laten checken, je trainingsbelasting te bekijken en je loopstijl onder de loep te nemen. Het is nog beter een professionele bewegingsanalyse te laten doen in een daarvoor speciaal ingericht Lab (//www.natuurlijklopen.nl/nl/natuurlijklopen-sportslab/). Neem gerust tijdelijk een hakverhoging om de pezen te ontlasten, maar ga ook meteen met deze oefeningen aan de slag. Zorg verder voor voldoende nachtrust en gezonde voeding. Hierdoor neemt je belastbaarheid toe en neemt de kans op herhaling af.

Veel succes met je herstel!

Hanneke Hurst
Enforce Run Franchisenemer & Mastertrainer, Expert Bewegingsanalist, Voetkundig sportspecialist
hanneke@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten