+316 10 62 42 42 [email protected]
Monday Master Blog: Sporten rondom de menstruatie

Monday Master Blog: Sporten rondom de menstruatie

Afgelopen weken merk ik dat ik het interessant vind om mij te verdiepen in de menstruatie van de vrouw. Eigenlijk is het toch gek dat wij vrouwen zo weinig van onze cyclus af weten? We zouden meer naar onze cyclus mogen luisteren en hier naar leven. Zo houd je tijdens je menstruatie meer vocht vast en heb je minder oestrogeen en progesteron in je lichaam.

Maar ook buiten je menstruatie gebeurt er veel met je lichaam. Sterker nog, je hormoonhuishouding is elke dag een beetje anders. Zo kun je jezelf in de week voor je menstruatie minder sterk voelen, dit wordt veroorzaakt door hormonale schommelingen in je lichaam.

Sporten kan buikkrampen en een pijnlijke onderrug tijdens je menstruatie verminderen. Daarnaast zorgt sporten ervoor dat je dopamine niveau stijgt, waardoor je je na de training beter kunt voelen. Maar blijf vooral naar je eigen lichaam luisteren. Als je je echt niet oké voelt, sla dan een keer een training over en wees een beetje lief voor jezelf. Er is geen normale menstruatie, deze is voor elke vrouw anders. Dus luister vooral naar je eigen lichaam en vertrouw daarop!

Noëlle Bekker
Enforce Mastertrainer
[email protected]

Spinaziewok met gebakken zalm en bloemkoolrijst

Spinaziewok met gebakken zalm en bloemkoolrijst

Ingrediënten: 2 personen

– 2 zalmfilets
– 400 gr bloemkoolrijst
– 200 gr verse spinazie
– stuk of 8 kleine zoete cherry tomaatjes
– 1 sjalot
– 75 gr feta
– 1 el sojasaus
– klein scheutje sesamolie

Bereiding:

Verhit een klein scheutje olijfolie in een koekenpan en bak de zalmfilets gaar.

Snipper de sjalot. Verhit weer een scheutje olijfolie in een wok (of gewone koekenpan) en fruit de sjalot kort aan.

Voeg de spinazie en bloemkoolrijst toe en wok tot de spinazie geslonken is.

Breng het geheel op smaak met een snuf peper en sojasaus. Halveer de cherry tomaatjes en bak ze een paar minuten mee.

Trek de gebakken zalm met twee vorken uit elkaar.

Verdeel de spinaziewok en gebakken zalm over twee borden.

Sluit af met verkruimelde feta en een scheutje sesamolie.

Monday Master Blog: Wat weerhoudt ons om te doen wat we ECHT moeten doen/bereiken?

Monday Master Blog: Wat weerhoudt ons om te doen wat we ECHT moeten doen/bereiken?

In onze maatschappij wordt er enorm veel van ons verwacht (of dit is hetgeen wat we toch geloven) het huishouden, de kinderen, targets op het werk, sociale contacten onderhouden, gaan sporten, etc. We worden dagelijks overspoelt met taken die op ons afkomen en er komt maar geen einde aan. Door deze aspecten lijkt er een schaarste te zijn in tijd of energie om datgene te doen/bereiken wat mogelijks wel voor jou echt het belangrijkste is. In deze blog neem ik je mee in enkele tips die je hierbij kunnen helpen om dit patroon te doorbreken en je echt in staat te stellen dat ene belangrijkste doel te bereiken.

1. Stel vast wat ECHT belangrijk is

Om door de taken van de dag heen te raken kunnen we werken met to-do lijstjes die ellenlang zijn en waarbij geen duidelijke hiërarchie aanwezig is. In deze lijstjes staan zaken die je ‘moet’ aanpakken maar nog veel meer zaken die je ‘kan’ doen. Als er een gebrek is aan belangrijkheid dan is er de kans dat je meer zaken aanpakt die je zou kunnen doen ipv de zaken die je zou moeten doen.

– Productief bezig zijn > druk bezig zijn
– Filter je to-do lijst stapsgewijs uit tot je de meest belangrijke taak hebt
– Zeg nee tegen andere zaken tot je de meest belangrijkste taak hebt uitgevoerd

2. Multitasken leidt tot half werk

Laten we meerdere taken tegelijk doen om zo efficiënt mogelijk met onze tijd om te gaan. Dit is helaas niet hoe het werkt, dit kost ons net meer tijd en gaat ten kostte van onze productiviteit. Switchen tussen taken maakt dat onze hersenen moeten heroriënteren en de kans dat we terugkeren naar de urgente taak beperkt is. Deze wisselwerking kost ons uiteindelijk meer tijd dan we beseffen.

– Stop pas wanneer je de belangrijkste taak hebt uitgevoerd in functie van tijd en efficiëntie
– Multitasking leidt verder tot slechte keuzes, onnodige stress, vergissingen,…

3. Plan je taak op het juiste moment

Wilskracht is als een batterij, in het begin van de dag starten we met een volle batterij. Doorheen de dag verbruiken we bij complexe taken deeltjes van die energie en laden we ook weer deeltjes op door rustpauzes te nemen. Bv. na een drukke dag op het werk ploffen we liever op de bank dan nog een activiteit of taak uit te voeren.

– Plan je prioritaire taak wanneer je wilskracht het hoogst is
– Zaken die veel wilskracht vragen: afleidingen filteren, verleidingen weerstaan, emoties onderdrukken, iets doen wat je niet leuk vindt,

Wat is het ene ding dat jij nu echt moet doen?

Gianni Van Dooren
Enforce Mastertrainer
[email protected]

VRAAG JE GRATIS COACHGESPREK AAN

Secured By miniOrange

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten