+316 10 62 42 42 [email protected]
Monday Master Blog: Hoe gaat het met jouw goede voornemens?

Monday Master Blog: Hoe gaat het met jouw goede voornemens?

Was jij van plan om dit jaar meer te gaan sporten? Gezonder te eten? Eindelijk die overtollige kilo’s kwijt te spelen?

Of doe jij mee aan dry january?

Grote kans dat je komend weekend toch al een glaasje alcohol drinkt of lekkere patat met mayo bestelt.

Of misschien heb je dit al gedaan?

Geen paniek!

Dat is heel normaal. Wij zijn allemaal mensen en hebben allemaal eenzelfde soort brein.
En dat brein… saboteert ons.

Want:

• Één glaasje kan toch geen kwaad?
• Je moet toch van het leven kunnen genieten?
• Wil ik dit eigenlijk wel?
• Waarvoor doe ik het eigenlijk?
• Het lukt me toch nooit om dit vol te houden, dan kan ik beter nu al stoppen
• Volgende week start ik wel opnieuw
• …

Vul zelf maar aan…

Ben je dan gewoon gedoemd om te mislukken?
Uiteraard niet 😊

10 tips om deze keer wél te slagen:

1. Doe niet mee aan goede voornemens, maar creëer goede gewoontes.
2. Bepaal waarom je iets wilt doen en wat het voor jou zou betekenen om deze gewoonte(s) te veranderen. Wat levert het je op? Op korte en op lange termijn?
3. Maak een haalbaar plan op lange termijn. Elke dag sporten? Nooit meer koolhydraten eten? Ga je dat je hele leven lang volhouden?
4. Denk niet in termen als “niet mogen”. Ons brein kan “niet” niet registeren en zal alleen maar extra denken aan wat “niet mag”. Denk niet aan die roze olifant.
5. Ken je valkuilen en bereid je daarop voor. Een lekker glaasje wijn bij het diner? Ga op zoek naar een ander lekker alternatief.
6. Vertel het aan iedereen. Je mag trots zijn op deze nieuwe levensstijl. Vertel het rond, des te groter de kans dat je het volhoudt en tegelijk ook anderen inspireert.
7. Kies niet te veel gewoontes om samen te veranderen. Plots elke dag gaan wandelen, 3 keer per week sporten en helemaal clean gaan eten? Grote kans dat je het niet allemaal vol zal houden. Door te veel in één keer te veranderen, zal je sneller opgeven.
8. Ga op zoek naar gelijkgestemden. Wanneer je jezelf omringt met mensen voor wie jouw nieuwe gewoonte de “standaard” is, zal het makkelijker zijn om deze nieuwe gewoonte vol te houden.
9. Maak slechte gewoontes minder aantrekkelijk. Geniet je echt wel zo van die hamburger? Hoe slaap je na het drinken van 3 glazen wijn? Hoe is het met jouw energieniveau gesteld wanneer je niet sport?
10. Laat je begeleiden door een professional en zorg voor een stok achter de deur. Iedereen heeft een coach nodig. Samen sta je sterker.

Kan jij hier ook hulp bij gebruiken en wil jij eindelijk nieuwe gewoontes creëren die je voor de rest van je leven eigen maakt?

Dan helpen wij jou graag!

Hanne De Wachter
Enforce Mastertrainer
[email protected]

Stamppot met zoete aardappel, mozzarella en venkel

Stamppot met zoete aardappel, mozzarella en venkel

Ingrediënten: 4 personen

– 500 gr bloemige aardappels, geschild en in grove stukken
– 500 gr zoete aardappels, geschild en in grove stukken
– 1 venkel, in grove stukken
– zout
– 4 el pijnboompitten
– boter
– 100 ml melk
– 1 bol buffelmozzarella, in stukjes
– zwarte peper
– 250 gr cherrytomaten, gehalveerd
– 15 gr basilicum, blaadjes fijngehakt

Bereiding:

Kook de aardappels en venkel 20 minuten in ruim gezouten water met de deksel schuin op de pan. Giet daarna af en schep terug in de pan.

Rooster in de tussentijd de pijnboompitten in een droge koekenpan. Schep over in een bakje.

Stamp de aardappels en venkel grof met een klontje boter en scheutje melk. Roer de mozzarella erdoor en breng op smaak met zout en peper. Roer daarna de cherrytomaten en basilicum erdoor.

Garneer de stamppot met met de pijnboompitten en serveer.

TIP: Voeg in plaats van verse basilicum ook eens wat groene pesto toe aan de stamppot voor een nog rijkere smaak. En hou je van courgette? Roerbak dan wat blokjes in olijfolie en breng op smaak met zout en peper of pesto. Roer deze samen met de mozzarella en cherrytomaten door de stamppot.

Monday Master Blog: Erken je probleem zodat je ook de nodige stappen kan zetten

Monday Master Blog: Erken je probleem zodat je ook de nodige stappen kan zetten

Bij confrontatie schieten wij al snel in de verdediging. We gaan onze slechte gewoontes rationaliseren of erger nog, we bijten de confrontatie het hoofd eraf.

Maar wat doe je nu precies? Je probleem ontlopen of ontkennen ja. En wat levert dat op? Kort antwoord; niets, lang antwoord; in ieder geval niet je gewenste resultaat.

Durf jezelf eens op je fouten te wijzen op een constructieve manier. Erken je probleem zodat je ook de nodige stappen kan zetten richting verandering. Het is niet nodig om jezelf hiervoor te schamen en zeker niet voor het vragen om hulp.

Tegenwoordig valt het op dat er veel controversiële onderwerpen de wereld in zijn geslingerd. Onderwerpen waar wij ons achter durven te schuilen. Denk hierbij aan mentale gezondheid, psychologische stoornissen of zelfs het meest actuele; het corona virus.

Ik geef je geen ongelijk maar wat wil je nu precies ermee zeggen? Is vooruitgang onmogelijk of moeilijk? Ieder persoon dealt met zijn of haar problemen en begint vanaf een ander vertrekpunt. Jouw doel is voor jou, de stappen die daarvoor nodig zijn ook van jou.

Waarom durf ik te zeggen dat mijn collega’s en ik jou daarbij kunnen helpen? Er is toch geen universele manier om alle problemen op te lossen? Dat klopt, wij doen ook niet het werk voor jou maar wij enforcen je wel om de stappen zelf te kunnen zetten.

Ik wens iedereen hun lange termijn resultaten toe!

Jeffrey Chau
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
[email protected]

VRAAG JE GRATIS COACHGESPREK AAN

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten