+316 10 62 42 42 [email protected]
Monday Master Blog: Ramadan

Monday Master Blog: Ramadan

Van zonsopgang tot zonsondergang niets eten, en inderdaad, niets drinken. Als we ´Ramadan´ horen, is dit het eerste waar we aan denken. Ieder jaar is er een maand waarin moslims een maand lang een groot gedeelte van de dag vasten. Het vasten tijdens de Ramadan is vanuit de religie een verplichting.

Als sporter wil je tijdens deze maand je behaalde resultaten uiteraard niet verliezen. Het is ook niet realistisch om een piek van je training op te zoeken tijdens deze maand. Hoe ga je het aanpakken? Hoeveel ga je eten? Wanneer eet je? Wat veranderd er aan je trainingsschema? Hoe kom je deze maand door?

Mijn aanpak
Het plannen en goed nadenken over de aanpak is heel belangrijk. Een aantal dagen voor de start van de Ramadan heb ik, samen met mijn collega’s, een voedingsplan gemaakt. Hier ben ik direct mee aan de slag gegaan, zodat mijn lichaam vast kon wennen aan het minder eten (ik zat namelijk in een calorietekort). Ik heb met mijzelf de afspraak gemaakt dat ik dagelijks mijn caloriebehoefte en de macro´s die daarbij horen, hoe dan ook, behaal. Ook dat ik geen training mis, zelfs wanneer ik het gevoel heb te weinig energie te hebben. Het moest gebeuren, punt! Ik stelde mijzelf geen andere optie voor. De volgende gedachte heeft mij hierbij geholpen: “er is geen makkelijke weg, het zal niet altijd meezitten, maar ik moet en zal er doorheen komen”.

Het is enorm belangrijk om je goed vast te houden aan je voedingsplan, andere plannen, en het belangrijkste: afspraken met jezelf maken en deze afspraken nakomen! Ofwel, integriteit creëren naar jezelf. Als iets belangrijk genoeg is, ga je er ook voor. Tijdens deze maand wordt de sterkte van jouw mindset getest en alleen jij bepaalt of die sterk genoeg is. Je kan de Ramadan zien als een maand lang honger lijden, maar je kan deze maand ook zien als een maand waarin je je verder ontwikkelt.

Tijdens de Ramadan heb ik niets aan spiermassa verloren, wel 1.3 kg aan vetmassa. Daarnaast ben ik niet achteruit gegaan in kracht. Mijn doel was om zo min mogelijk spiermassa en kracht te verliezen, dit is dus, dankzij bovengenoemde punten, gelukt!

Tips
– Zorg voor een voedingsplan die past bij jouw doelen en houdt dagelijks je voeding bij.
– Plan je maaltijden van te voren.
– Drink voldoende water tussen zonsondergang en zonsopgang.
– Zorg dat je voldoende calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten binnenkrijgt.
– Blijf (kracht) trainen met dezelfde gewichten als voor de Ramadan.
– Zorg ervoor dat je voldoende slaapt.

Vergeet niet dat alles mogelijk is op het moment dat het belangrijk genoeg voor je is. Dan zul je jezelf ook bereid vinden om het daadwerkelijk te doen! Als je een miljoen zou krijgen om een maand lang te vasten, zou het je dan wel lukken? Waarschijnlijk wel. Het einddoel is dan belangrijk genoeg voor je , waardoor je motivatie toeneemt en je bereid bent er iets voor in te leveren. Het bedenken van excuses is makkelijk, maar de realiteit is dat deze maand niet ´onmogelijk’ vol te houden is. Het is jouw motivatie die bepaalt!

Yusuf Akbas
Enforce Mastertrainer
[email protected]

3 x sandwich met avocado: zalm-ham-ei

3 x sandwich met avocado: zalm-ham-ei

Ingrediënten:

– 3 desem boterhammen
– 1 rijpe avocado
– 1/2 tomaat
– 1 lepel citroensap
– Peper en zout naar smaak
– Plak gerookte zalm
– 1 of 2 plakken ham
– 1 hardgekookt ei

Bereiding:

Maak de avocadospread door de avocado fijn te prakken en te mengen met citroensap, peper en zout. Snijd de tomaat in kleine stukjes en meng erdoor.

Smeer de avocadospread op de boterhammen en beleg ze vervolgens met ham, zalm en ei. Strooi wat zout over het ei en druppel nog wat citroen over de zalm, bestrooi naar smaak met peper.

De Enforce story van Diana: Ik ben trots op mezelf, inmiddels ben ik 15 kilo lichter

De Enforce story van Diana: Ik ben trots op mezelf, inmiddels ben ik 15 kilo lichter

Mijn naam is Diana Winter, ik ben 48 jaar jong en 21 jaar getrouwd. Ik heb 2 geweldige zoons, een van 14 jaar jong en een van 17 jaar jong. En de liefde van me leven, me steun en toeverlaat mijn man Erik Winter. En hij is werkzaam als zzp´er. Als timmerman.

Ik heb gekozen voor dit traject om mijn gewicht te verminderen, en hoe je eten onder de loep kunt krijgen door naar de macro’s te kijken. En daarnaast ook mijn overgangskwalen onder controle te krijgen. En ook mijn mind te resetten.

In 2014 ben ik 45 kg op eigen kracht afgevallen. Daar heb ik tips bij gekregen van een personal trainer. Het heeft me 18 maanden gekost om dat resultaat te behalen. Maar daarna ben ik toch weer aangekomen…

Op 30 juni 2017 zijn we verhuisd van Noord-Holland naar Zuid-Holland. We zijn in Schiedam gaan wonen. Daar ben ik ook naar verschillende sportscholen geweest, maar het was het net niet. Ik was op zoek naar een sportschool waar ik me op mijn gemak voel. In 2020 kwam ik een Facebook bericht tegen van Enforce, De Afvalrace Rotterdam. Het trok me erg aan maar ik reageerde er niet op. Een paar dagen later kwam het weer naar voren. Vervolgens dacht ik ik schrijf me in en ik zie het wel wat er op mijn pad komt.

Een paar dagen later werd ik gebeld door Rick Berkhout of ik nog interesse had in de afvalrace Rotterdam, en zei volmondig ja. Op 30 juli zijn we naar een informatie avond geweest. De interesse was erg groot bij mij en met de goedkeuring van mijn man Erik heb ik me ingeschreven voor een half jaar bij de Afvalrace Rotterdam, om mijn gewicht te verminderen en me eigen ik aan te pakken, om mijn mindset te veranderen. En daarnaast vooral de overgang aan te pakken.

Ik ben op 2 augustus begonnen. En voelde me al gauw op me gemak en thuis in de sportschool. Ik ben toen gestart met 3 keer sporten en één keer per week samen met P.T. begeleider Rick Berkhout. Maar dit vond ik snel al te weinig. En ik wilde meer dagen in de week sporten en dat werden al snel 6 keer in de week. Al snel werd ik voorgesteld aan Yusuf Akbas, mijn nieuwe personal trainer. We hebben al snel een goede klik samen. En zelf hou ik heel erg van uitdagingen. Yusuf geeft me dan ook goede uitdagingen waar ik profijt van heb, en daar de hele week mee aan de slag kan. De voeding waar ik mee aan de slag moest was ook een uitdaging. En daar hou ik van, ik ben namelijk gek op gezond eten en lust vooral geen vlees, maar wel vis. En ik zal je zeggen, ik vind het toch allemaal geweldig.

DECEMBER:
JA HOOR DE LOCKDOWN is aangekondigd, zo en daar baal ik van, maar we gaan gelijk nadenken en actie ondernemen. En thuis aan de slag met mijn sportspullen en nog wat bij besteld aan sportartikelen. En nu sport ik 5 dagen thuis! En één dag in de week op de sportschool in de buitenlucht aan trainen samen met Yusuf. En geloof me dat was erg koud BBBRRRR. Tot heden doe ik het nog steeds met veel plezier. Ik voel me echt met de dag steeds beter worden en beter in mijn vel zitten. En mijn mindset, het letten op mijn voeding dat vind ik echt super. Je ziet gewoon dat je gewicht naar beneden gaat als je er echt mee bezig bent. Ook mijn figuur zie ik steeds mooier worden.

Hoe dankbaar kun je zijn op jezelf. En ook zo dankbaar aan de personal trainer Yusuf Akbas. Die me vooral gesteund heeft in de afvalrace van Enforce. En ook aan de andere personal trainers die ik ook zo dankbaar ben. Deze stap die ik gezet heb is me zeker dierbaar. Nu de Afvalrace is afgelopen, heb ik besloten om toch nog 6 maanden er aan te plakken en lekker door te trainen om mijn verdere doelen te behalen samen met Yusuf. Om die laatste 13 kilo er af te krijgen, en dat gaat me lukken! Ik blijf gewoon lekker trainen, het geeft je zoveel energie en een positieve mindset, een blij gezicht en heel veel kracht om weer leuke dingen te ondernemen.

Bijvoorbeeld om te gaan hardlopen, en mijn laatste stukje van mijn opleiding tot pedicure is gezet om mijn A.o.v. online te maken. Om mijn diploma in handen te krijgen als pedicure. Ik zeg ik ben trots op mezelf, inmiddels ben ik 15 kilo lichter.. En ik geniet er onwijs van. Ik zeg blijf gezond en beweeg lekker.

Groetjes Diana

Diana wordt begeleid door de mastertrainers van Enforce Rotterdam.

VRAAG JE GRATIS COACHGESPREK AAN

Secured By miniOrange

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten