+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL
De Enforce storie van Carlo en Hanna: “Steeds als wij wilden opgeven sprak hij ons moed in”

De Enforce storie van Carlo en Hanna: “Steeds als wij wilden opgeven sprak hij ons moed in”

In februari van dit jaar keken mijn vrouw en ik elkaar weer aan, nadat we het er al vaker over hadden gehad, dat we ‘iets’ moesten gaan doen aan onze conditie en gewicht. We besloten op internet te gaan zoeken naar een personal trainer en al snel kwamen we bij Rick Berkhout uit. We aarzelden geen moment en maakten meteen contact. Een afspraak bij ons thuis was snel gemaakt. Rick vroeg ons wat onze wensen waren (afvallen en conditie opbouw) en wij spraken af snel te beginnen. Wij gingen twee keer per week trainen onder supervisie van Rick. Kort daarna werden we voorgesteld aan Mitchell Bakker die onze vaste trainer werd.

We werden door hem flink onder handen genomen. Steeds als wij wilden opgeven sprak hij ons moed in van “kom op, je kan ‘t”. Vaak konden we na afloop nog maar net met knikkende knieën de auto weer instappen. Ook is ons eetpatroon onder de loep genomen en kregen we elke week menu’s doorgestuurd waardoor we veel meer gevarieerder en gezonder zijn gaan eten. We werden ook elke maandag trouw gewogen en gemeten en het werd allemaal d.m.v. een tabelkeurig bijgehouden door Mitchell. We vielen aardig af maar ook al stond dat een keer stil liet dat ons niet de moed in de schoenen zakken.

Toen we vertelden dat onze conditie enorm was verbeterd en mijn vrouw haar cholesterol danig was gedaald zeiden Rick en Mitchell dat ze iets leuks voor ons in petto hadden. De oefeningen werden steeds zwaarder en daarbij moesten we ook heel veel hardlopen.

Omdat we onze nieuwsgierigheid niet konden bedwingen vertelde Mitchell uiteindelijk dat we in augustus 2018 zouden gaan meedoen met een obstacle run in Raamsdonk. Mijn vrouw was helemaal perplex, ze wist niet wat haar overkwam. Ze was in eerste instantie heel erg sceptisch. Op een gegeven moment zei ze tegen mij, ik ga de uitdaging aan. Ik zal ze laten zien dat ik het kan.

De meeste obstakels hebben we overwonnen. We hebben het zelf moeten doen, maar alle credits zijn voor Mitchell want zonder zijn inzet en zijn kreet “kom op je kan ‘t” was het ons nooit gelukt. Het was een geweldig leuke ervaring om zo sportief bezig te zijn met allemaal gelijkgestemden die elkaar zelfs hielpen om over een obstakel heen te komen. Mijn vrouw en ik zijn van plan volgend jaar weer mee te doen en ook anderen te stimuleren om mee tedoen.

We naderen nu het einde van het jaar, en we zijn respectievelijk 8 kilo en 11 kilo afgevallen waar we ontzettend tevreden over zijn. We kunnen nu dankzij Rick en Mitchell zelfstandig trainen en gaan ook iedere week trouw naar de sportschool. We mogen ook altijd bij Mitchell blijven aankloppen als we vragen hebben over een bepaalde training. Voor ons zijn zetop trainers!

Groetjes, Carlo en Hanna Odijk

HOE JE ECHT TRAINT VOOR RESULTAAT

HOE JE ECHT TRAINT VOOR RESULTAAT

Vandaag schrijf ik over hoe jij daadwerkelijk structureel resultaat kan behalen in de sportschool door een plan te volgen wat voor jou werkbaar is.

Ken je die mensen die jaar in jaar uit hetzelfde schema draaien in de sportschool. 3 x per week zichzelf in het zweet werken en vervolgens naar de Mcdonalds rijden om de net verloren calorieën er weer aan te eten. Vervolgens lopen te klagen over het feit dat ze maar geen resultaat zien..? Helaas zie ik het maar al te vaak. Mensen die keihard hun best doen in de sportschool, werken met schema’s die direct van internet komen. Dit uitvoeren omdat hun droom idool dit ook doet. Bijvoorbeeld een schema van Arnold him self, want ja hij werd daardoor Mr Olympia, dus dan moet het wel werken. Kortom, je hebt mensen die simpel weg elke dag, week, maand hetzelfde schema uitvoeren en het vervolgens vreemd vinden waarom ze geen resultaat halen en daardoor maar allemaal bullshit verzinnen om maar niet zelf het probleem tezien.

Daarnaast heb je die mensen die klakkeloos alles overnemen van anderen. Te lui om iets zelf te verzinnen of omdat ze denken dat wat voor de een werkt, werkt voor de ander. Uiteraard is het natuurlijk ook jammer dat de sociale media niet bijzonder veel bijdraagt aan de kennis en misvattingen hiervan. Helaas zijn er bijzonder veel atleten die beweren een fysiek te hebben gecreëerd zonder aan te geven dat hier “extra hulpmiddelen” voor zijn gebruikt. Vervolgens creëer je dus hoop bij mensen die ook zoiets willen behalen en dus altijd een gedemotiveerd gevoel zullen ervaren. Nee nee, mensen niet alles is wat het lijkt. Maar goed genoeg gepraat over hoe je vooral geen resultaat zult behalen. Hoe doe je dit dan wel? Hier onder geef ik 10 tips hoe je resultaat kan behalen per individu..

1. Werk met een plan (zonder plan, waarom zou je überhaupt beginnen?)

2. Houd je resultaat bij (zowel je training als je lijf)

3. Werk met een coach (brengt je altijd verder)

4. Evalueer (meet en pas aan waar nodig)

5. Beschrijf de acties (wat moet je doen)

6. Ben je bereid het te doen? (zonder een commitment begin er niet aan)

7. Ben oprecht en eerlijk (als je geen resultaat haalt op deweegschaal, maar vervolgens in het weekend aan het zuipen gaat en dit niet aangeeft, wat wil je dan?)

8. Stop, met stoppen (ga door tot je doel er is, no matter what, besef waarom je ooit begon)

9. Ben bereid te offeren (tijdens fysieke doelen moet je af en toe dingen laten, besef dat heel goed)

10. GENIET VAN HET PROCES (dit is waarvoor je het doet toch? waarom doe je het anders?)

Als extra tip wil ik het volgende meegeven.”Progressive overload” huh wat…? Dit betekend heel simpel: na elke training die je doet, doe je er een schepje boven op. Dit gaat in samenwerking met “Super compensatie”.. Oke wat? weer zo’n lastige term. Nee hoor.. Met de combinatie van deze twee kom je op het volgende. Iedereen bevind zich op een bepaalde lijn. Wanneer je traint, prikkel en beschadig jij je lichaam. Je lichaam moet zich hiervan herstellen. Maar gelukkig is je lichaam heel slim, dus hersteld het zichzelf en wordt het ook sterker. Want zo een activiteit moeten we de volgende keer ook aan kunnen.

Dus je wordt sterker … NICE!!

Op het moment dat je genoeg herstelt bent, doe je weer een training (meteen plan). Maar dan net iets zwaarder “progressive overload” zodat je na die training weer moet herstellen en vervolgens weer net iets sterker wordt. Snap je hem? Ik herhaal: je lichaam herstelt van een training, zelfs net iets beter. Je doet de volgende training er weer een schepje boven op en wordt weer beter. Dit is hoe jij structureel resultaat kan behalen in de sportschool.

Doe je dit niet en doe je altijd hetzelfde, prima. Maar weet dat er geen stilstand bestaat in het leven, enkel groei & krimp. Dus gaat je lichaam lui worden en ga je achteruit. Wanneer je constant iets erbij doet en dit hoeft niet veel te zijn. Bijvoorbeeld net 1 herhaling meer bij hetzelfde gewicht als de vorige training. Daarom werkt een plan en herhaling goed zodat je lichaam hier aan kan wennen en steeds beter kan worden. Dus, ga jij in 2019 eindelijk jouw doelen om zetten in commitments. Ga je naar de sportschool en breek je die tent af? Mooi, doe het dan elke keer net even wat harder, deal?

Jochen Kronenberg
Enforce Mastertrainer
jochen@enforce.nl

VRAAG JE GRATIS COACHGESPREK AAN

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten