+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL
Eigenwijze hardlopers

Eigenwijze hardlopers

De titel van deze Monday Master Blog is een pleonasme. Althans, zo zou ik het bijna wel willen formuleren. Waarom?

Hardlopers zijn standaard eigenwijs, of misschien kan ik beter zeggen: ieder mens is eigenwijs. Ik zal het je uitleggen: toen ik nog niet zo heel lang met hardlopen bezig was liep ik nog wel eens tegen een blessure aan. Dat proces verliep als volgt:

1. Veel en hard trainen
2. Blessure
3. Niet trainen en oefeningen van de fysio doen
4. Langzaam opbouwen en stoppen met oefeningen
5. Zo snel mogelijk veel en hard trainen

Was de oorzaak van mijn probleem daadwerkelijk aangepakt? Nee.

Ik hoorde pas via via een soortgelijk verhaal van een hardloper. Ik noem hem John. John was fanatiek gaan trainen voor een marathon. De euforie ervan gaf hem vleugels en hij ging door met trainen, zonder te herstellen van de marathon. Enkele weken later had hij een zware achillespeesblessure.

Het kostte hem drie maanden, een vervelende periode, hij kon immers niet hardlopen. In het voorjaar erop wilde hij weer de marathon lopen en hij ging keihard trainen. Onvoldoende hersteld van zijn blessure liep hij langzamer dan het jaar ervoor. John was gefrustreerd, maar het motiveerde hem om door te blijven trainen voor een snellere tijd. Door zijn wilde opbouw raakte hij opnieuw geblesseerd aan zijn achillespees.

Nu loopt John bijna niet meer. Hij kan blijkbaar niet hardlopen, zegt hij.

Als John naar de oorzaak van zijn probleem had gekeken, had hij nu wel gewoon kunnen hardlopen. Heel veel hardlopers denken dat een blessure wordt opgelost met een periode van rust om daarna weer keihard aan de bak te gaan.

Nee dus. Je moet verder kijken dan dat. Waarom werkt je achillespees niet mee? Ligt het aan je looptechniek? Moet je misschien structureel krachttraining invoeren? Heb je een zittend beroep? Allemaal factoren (en er zijn nog tientallen andere factoren) om onder de loep te nemen. En mijn advies is: doe dat samen met iemand die er verstand van heeft. Ga niet zelf lopen klooien, eigenwijze hardloper!

Gerben Solleveld
Enforce Run Franchisenemer & Mastertrainer
gerben@enforce.nl

Waarom diëten niet werkt

Waarom diëten niet werkt

Ik krijg regelmatig de vraag: “Rick, wat moet ik nou wel of niet eten om af te vallen?”. Hier kan ik simpelweg geen antwoord op geven omdat er geen voedsel bestaat wat je doet aankomen of afvallen. Stel je eens voor, je eet 1 salade zonder dressing, met een smoothie van spinazie, appel en oja! Voordat je dat doet drink je één glas water met een uitgeknepen citroen. Het zou toch bijzonder zijn als je hier op magische wijze van zou afvallen? Net als dat je direct moddervet zou worden van een dubbele cheeseburger.

De meeste diëten zorgen voor een verlaging van het metabolisme (=stofwisseling), dit komt onder andere door een vaak extreme verlaging van de calorie inname. Verlaging van het metabolisme betekent dat we in rust minder calorieën verbranden. Niet bepaald werkbaar als je je daarnaast ook nog fit en vitaal wil voelen. Je probeert eigenlijk je auto te starten zonder brandstof in de tank. Elke dag weer.

Het lichaam probeert vervolgens wanhopig te overleven door het metabolisme efficiënter te maken. Dat gebeurt onder andere door de hoeveelheid spiermassa te verminderen en de voeding zoveel mogelijk als vet op te slaan want ja.. Misschien duurt het zomaar weer een halve of hele dag voordat er wat brandstof in de tank wordt gegooid.. Spiermassa verminderen betekend een lagere verbranding in rust en dus nog minder calorieën eten voor het gewenste resultaat. Een vrachtwagen (meer spiermassa) verbrand nu eenmaal meer brandstof als een Kia Picanto (minder spiermassa).

Onder aan de streep werkt ieder dieet omdat ze allemaal als doel hebben dat je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrand. De vraag is alleen, welk dieet of welke manier van eten is het meest duurzaam en houd je de rest van je leven goed vol? Hier komt nog bij dat je bij de term ‘dieet’ direct denkt aan een restrictie of verbod. Hier doet jouw brein het niet zo lekker op. Maar dat laten we even terzijde.

Maar wat moet je dan wel doen hoor ik je denken. Alles eten en drinken wat je lekker vind en je houden aan onderstaande stappen:

1. Bepaal wat je nu weegt en wat je vetpercentage is.
2. Bepaal wat je zou willen wegen en wat een gezond vetpercentage voor je is.
3. Download een app of houd op papier alles bij wat je eet en drinkt
4. Houd een week je voeding bij en bereken hoeveel calorieën je gemiddeld per dag tot je hebt genomen.
5. Ben je afgevallen? Houd dit calorieën doel aan.
6. Ben je hetzelfde gebleven? Ga 300 calorieën per dag omlaag.

Ik hoef jou ook niet duidelijk te maken dat je beter niet 3x per dag naar de snackbar kan gaan om een broodje frikandel speciaal te bestellen. Maar bottom line is dat je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrand. Hoe je deze calorieën vult is volledig jou keuze.

Geen rocket science dus. Afvallen is niet makkelijk, maar wel heel simpel. Stoppen met het verzinnen van excuses en verhalen waarom dit je niet gaat lukken en starten met de acties die nodig zijn voor het gewenste resultaat!

Hulp nodig? Vraag een vrijblijvend coachgesprek aan en wij helpen je verder!

Rick Berkhout
Enforce Franchisenemer & Mastertrainer
rick@enforce.nl

Watermeloensalade met perzik

Watermeloensalade met perzik

De ultieme zomerse salade met watermeloen, tomaat en perzik met een Oosterse dressing van chili en limoen.

Ingrediënten:
– 1 mini watermeloen of ¼ van een grote watermeloen
– 2 nectarines of perziken
– 2 tomaten
– 1 avocado
– handje cashewnoten
– verse muntblaadjes

Dressing:
– 1 eetlepel olie (sesam)
– 2 eetlepels limoensap
– snuf chilivlokken
– 1 eetlepel honing
– snuf peper en zout

Bereiding:
Meng de ingrediënten voor de dressing door elkaar.
Snij de watermeloen in stukken (verwijder eventueel de zaadjes).
Snijd ook de tomaten en perziken (of nectarines) in partjes.
Halveer de avocado, verwijder de pit en schil en snijd in stukjes.
Meng de meloen, perziken, tomaten, muntblaadjes en avocado door elkaar met de dressing.
Garneer de watermeloen salade met wat grof gehakte cashew en wat extra munt.

VRAAG JE GRATIS COACHGESPREK AAN

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten