+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL
Monday Master Blog: Zitters sterven jonger, zitten is schadelijk

Monday Master Blog: Zitters sterven jonger, zitten is schadelijk

Dit zouden de teksten op de meeste kantoren moeten zijn. We waarschuwen mensen wel voor de gevaren van roken, maar nog niet voor de gevaren van de vele uren die we zittend doorbrengen.
Zitten is het nieuwe roken. Hoe meer tijd je zittend doorbrengt hoe groter de gezondheidsrisico’s. Uit een onderzoek van de University of Leicester onder 800.000 personen kwamen schokkende conclusies. Degene die het langst bleken te zitten hadden 2 keer zoveel kans op diabetes en bijna 2,5 keer meer kans op hart- en vaatziekten. Zelfs bij de personen die naast dit zittende werk voldoende in beweging waren, was het risico ook nog groter.

Mensen die dagelijks 8 tot 11 uur zitten hebben 15% meer kans om binnen 3 jaar te overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. 8 tot 11 uur zitten: dat klinkt lang. Toch krijgen veel mensen het voor elkaar. Tel je eigen zituren maar eens bij elkaar op. ’s Ochtends tijdens vergaderingen, ’s middags tijdens de lunch, ’s avonds in de file en tijdens het avondeten, en dan heb je je werkuren (lees: zituren) achter het bureau nog niet eens meegeteld. In Nederland zitten we nog al wat uren op een dag. Het aantal zituren verschilt per persoon, maar de gemiddelden zouden ons moeten aansporen om minder te zitten en meer actievere houdingen aan te nemen. Voor Duitsers is dat gemiddeld ‘maar’ 5,8 uur per dag, Belgen brengen op een doorsnee dag 5,7 uur zittend door, 1 op de 3 Nederlanders zit meer dan 7,5 uur per dag en daarmee zijn wij Nederlanders Europees kampioen zitten.

We zitten op het werk, in de auto, in de avond op de bank voor de tv, als we eten, op het terras, zelf in de sportschool op een toestel gaan we weer zitten. Heel veel personen brengen hun leven zittend door? Tijd voor actie, tijd om op te staan! Oh nee daar heb jij vast geen tijd voor, het is met jou werk niet mogelijk of een ander mooi excuus staat paraat. Wat is jou excuus waardoor dit met je kantoorbaan niet zou gaan lukken?

Uit onderzoek is gebleken dat je 2 levensjaren aan je leven kunt toevoegen wanneer je minder dan 3 uur per dag zou zitten. Dus minder zitten, meer bewegen want wie onvoldoende beweegt heeft een grotere kans op klachten, zowel lichamelijk als geestelijk. Vervang zitten met (lichte) inspanning, meer bewegen heeft een positief effect op ons lichaam en brein. En dit effect wordt niet alleen gerealiseerd met topsport, maar ook met minder intensieve activiteiten.

Hierbij 5 tips die je direct al op de werkvloer kunt uitvoeren:

#1: Een staande werkplek. Zorg ervoor dat je een werkplek creëert waarbij je kunt staan achter je laptop
#2: Staand overleg. Ook overleg kan staand. Een statafel kan hierbij helpen. Geloof me, het is ook minder suf en statisch. Het geeft meer dynamiek in een overleg en beleving.
#3: Staand bellen: Juist dan heb je ook nog eens meer vrijheid in je beweging.
#4: Niet langer dan 1 uur achtereen zitten. Sta op, loop een rondje en kom in beweging. Elk uur compenseren met 10 min staande activiteit.
#5: Parkeer je auto niet op de parkeerplaats voor de deur, maar 10 minuten verderop. Zodat je nog een stuk echt in beweging komt.

2 tips voor thuis:
#1: Plof niet gelijk neer in de bank, maar doe eerst wat er nog moet gebeuren in huis. Als je eenmaal gaat zitten heb je meestal geen zin meer om in actie te komen.
#2: Plan je sport en beweegmomenten in. Dagelijks 30 minuten is een goede richtlijn.

Je lichaam is nu eenmaal niet gemaakt om veel te zitten, was het dat wél geweest, dan hadden we geen dure bureaustoel nodig om ons de werkdag door te slepen. Vroeger, heel vroeger moesten we jagen, eten zoeken en veel kilometers maken. Nu hoeft dat niet meer. We laten het eten thuisbezorgen, voor ons maken en de koelkast zetten we zo dicht mogelijk in de buurt. En let eens op je eigen zithouding. Hoe vaak hang je maar wat onderuit en zit je met een bolle rug? Meestal waarschijnlijk. Terwijl een “goede houding” is met een natuurlijk lordose (holling) in de onderrug en de juiste rompstijfheid (body bracing). Extra aandacht voor de juiste houding als je zit is dan ook enorm belangrijk en daarbij extra training (minimaal 2 x per week) om te zorgen dat dit verbetert. Maar liefst 60% van de rugklachten zou hiermee voorkomen kunnen worden.

Niet alleen zitten is dus het nieuwe roken (zeggen dat roken slecht voor je is en vervolgens de hele dag op je stoel gaan zitten is overigens net zo slecht als staand roken), als je dit ook nog eens combineert met stress dan is het helemaal feest (of toch niet). Van stress ga je slechter slapen, je bloeddruk gaat omhoog, darmen gaan minder functioneren, stofwisseling raakt van slag, er komt minder balans in je leven, stresseters gaan los en we maken minder tijd om te bewegen.

Grote kans dat je dit artikel zittend hebt gelezen. Hoog tijd voor wat beweging dus, verbreek de band tussen die luie ass van jou en die stoel want zitten is the biggest killer in the office!

Eric de Jong
Enforce founder & mastertrainer
eric@enforce.nl

Rucola-Basilicum stamppot

Rucola-Basilicum stamppot

Ook voor in de lente en zomer zijn er heerlijke en voedzame stamppotten die lekker smaken wanneer het warm is. Probeer deze maar eens!

Aantal personen: 4

Ingrediënten
– 1 kg iets kruimige aardappelen
– 1 courgette
– 1 el traditionele olijfolie
– 50 g pijnboompitten
– 250 g cherrytomaten
– 15 g verse basilicum
– 150 ml magere melk
– 150 g rucola (zak à 75 g)
– Parmezaanse kaas (optioneel: let op, dit maakt het gerecht calorierijk)

1. Schil de aardappelen en kook ze in water met zout in 20 min. gaar. Snijd ondertussen de courgette in de lengte in vieren. Verwijder de zaadlijsten en snijd het vruchtvlees in stukjes. Verhit de olie in een wok, roerbak de courgette 3 min. Breng op smaak met peper en zout. Rooster de pijnboompitten in een koekenpan zonder olie of boter 2 min. Laat afkoelen op een bord.

2. Stamp de aardappelen fijn met de pureestamper. Halveer de cherrytomaten. Snijd het basilicum in reepjes. Verwarm melk in een steelpan en voeg samen met de courgette, rucola en tomaten aan de aardappelen toe. Warm nog 3 min. door. Meng het basilicum en Parmezaanse kaas erdoor. Breng op smaak met peper en zout. Bestrooi met de pijnboompitten.

Lekker!

De Enforce Story van Angelo Hellmig: dit was voor mij een keerpunt, de eye opener of het moment van doorbraak

De Enforce Story van Angelo Hellmig: dit was voor mij een keerpunt, de eye opener of het moment van doorbraak

Mijn naam is Angelo Hellmig, 32 jaar. Ik ben in 2015 begonnen als zelfstandig schilder met een droom om een bedrijf op te bouwen met een paar man personeel, wat voor mij toen ook nog enkel een droom leek.

Met volle overgave en energie ging ik aan de slag en zo gedreven als ik altijd ben begon mijn klantenbestand te groeien en gaande weg ook de valkuilen en struggels waar ik tegenaan liep.

Al snel liep ik over in het werk en mijn gezin begon daaronder te lijden. In 2016 kregen mijn vrouw en ik onze eerste kindje en dit bracht zoveel veranderingen met zich mee zowel prive als zakelijk dat ik niet wist hoe dit aan te pakken en dit maar deed door meer en meer uren te werken. Dat was natuurlijk niet de oplossing. Ik raakte totaal de balans kwijt tussen gezin, werken, gezondheid en sporten en ontspanning en het werd veelal werken waarbij het eten iets werd van tussendoor even iets halen en dit meestal vet en ongezond was. Ook het sporten, ik begon als 7 jarige met karate en ben dit gaan uitbreiden met boksen, kickboksen en fitness, was compleet van de baan.

Ik zag gelukkig wel in dat hier verandering in moest komen, want hier werd ik niet gelukkig van en mijn gezin ook niet. Jochen kende ik vanuit de BNI businessclub, ik wist wat hij deed maar met mijn achtergrond in de sportwereld dacht ik het allemaal wel alleen te kunnen maar wist mijn ongezonde patroon niet te doorbreken en daarbij kreeg ik ook nog een schouderblessure.

Op een gegeven moment ben ik in gesprek geraakt met Jochen, Jochen gaf aan mij van die blessure af te kunnen helpen door niet te rusten maar juist te bewegen, maar dan wel op de juiste manier.
Hij wist mij te motiveren en starten in januari 2018. Dit was voor mij een keerpunt, de eye opener of het moment van doorbraak of hoe je het noemen wilt, maar wat ben ik hem hier dankbaar voor! Mijn schouderklachten zijn volledig van de baan en tijdens de sportmomenten kunnen we weer lekker knallen. Met de PT’s momenten gaat Jochen op zoek naar de knelpunten waar ik tegenaan loop zowel zakelijk als prive en helpt hoe hier mee om te gaan.

Het is nu inmiddels juni 2018 en wat heeft hij mij laten groeien zowel persoonlijk, privé als zakelijk.
We stellen doelen op het zakelijke en sportieve vlak waar ik van dacht ze nooit te durven stellen laat staan ze te behalen. En dat behalen doen we zeker want dat ik me gezond en fit voel en er ook zo uitzie is zeker een feit en die paar man personeel zijn er inmiddels 4, mijn schildersbedrijf groeit en bloeit, niet alleen door hard te werken maar vooral meer door slimmer te werken. Maar niet alleen zakelijk ook privé weet ik de balans te behouden en meer tijd met mijn gezin door te brengen en ook echt aanwezig te zijn.

We hebben inmiddels mijn doelen alweer bijgesteld en ik ben er van overtuigd deze te gaan behalen mede dankzij Jochen en Enforce!

Groetjes, Angelo

VRAAG JE GRATIS COACHGESPREK AAN

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten