+316 10 62 42 42 INFO@ENFORCE.NL

Dat wil iedereen wel.
Althans, als je ambitieus bent en doelen wilt bereiken.
Doelen bereiken, op zowel sportief, zakelijk als persoonlijk vlak.

Als iemand bijvoorbeeld 15 kilo is afgevallen.
Dan moet dat resultaat duurzaam verankerd worden om lang en gelukkig te kunnen leven.
Bij veel mensen blijft de angst voor terugval overheersen.
Ze hebben nog niet het vertrouwen in zichzelf dat ze duurzaam die kilo’s zijn afgevallen.
Of dat ze duurzaam hun conditie verbeterd hebben.

Hoe kun je dat gevoel nou wel verankeren?
Nou eigenlijk heel simpel.
Door jezelf een aantal vragen te stellen.
“Wat betekent datgene wat ik heb bereikt nu voor mij?”

Je bent een hele reis aangegaan.
Alle verandering in het begin is moeilijk.
Rommelig in het midden.
Maar fantastisch op het einde.

Dat rommelige middengedeelte, daar zitten we vaak behoorlijk met onszelf in de knoop.
Dingen gaan niet zoals we willen, we hebben een terugval.
Er blijft angst voor bijvoorbeeld blessures of in dit geval een terugval om opnieuw die kilo’s aan te komen.

Hoe veranker je dat nou?
Door jezelf heel simpel de vraag te stellen:
“Wat betekent dit resultaat voor mij als mens, sporter, man, vrouw, werknemer?”
“Wat betekent het voor mij als ondernemer?” Als je een onderneming hebt.
“Wat betekent het voor mijn kinderen?”
“Wat straal ik uit?”
“Hoe ben ik gegroeid?”
“Hoe is de situatie van een half jaar geleden ten opzichte van nu?”
Want heel eerlijk, wij mensen kijken vaak naar de korte termijn.
Korte termijn betekent dat je van dag tot dag gaat bekijken wat er veranderd is.
We overschatten altijd wat we in korte tijd kunnen bereiken.
En we onderschatten altijd wat we in lange termijn kunnen bereiken.
Van dag tot dag verandert er niet zo veel.
Maar als je over een heel jaar gaat kijken dan is alles anders.

Dus denk lange termijn in het behalen van resultaten.
Veranker dat als je dat niet bij jezelf kunt oproepen.
Vraag het eens aan een ander: “Hé, wat heb jij gemerkt aan mijn ontwikkeling het afgelopen half jaar”.
Vraag dat eens aan je werknemers, collega’s, vrienden, partner.
Dat zijn doorgaans mooie gesprekken.
Stel je komt daar nou niet uit.
Je blijft angst houden voor terugval.
Je blijft onzeker over de resultaten die je bereikt hebt.
Besef dan dat er zoiets bestaat als de ‘Achievers Paradox’.
Achievers zijn mensen die iets willen bereiken in het leven.
Dat zijn ambitieuze mensen.
Die zetten hoge doelen voor zichzelf.
Hebben een hoog commitment om daaraan te werken.
En tegelijkertijd weten ze niet of ze die doelen wel gaan behalen.
Heel eerlijk: als je start aan een traject richting een marathon,
dan is dat traject niet 100% gegarandeerd.
Dan is er geen garantie op succes.
Voor 70% kunnen we dingen af kaderen.
Maar er blijft altijd nog een rest risico en onzekerheid.

Die onzekerheid is geen reden waarom je het niet moet doen.
Je zult voor jezelf moeten beseffen dat die onzekerheid onderdeel is van het proces.
Dus een Achiever, een ambitieus iemand, zal zijn doelen niet altijd halen.
En dat weet je van tevoren wel, maar dat is niet de reden om actie uit te stellen.

Als jij je doel niet bereikt, is dat dan zo’n ramp?
Nee.
Zolang er maar groei is.
Dus ik wil je zeker aanraden om niet te focussen op het eerste meetbare eindresultaat.
Want dat verlamt, dat zorgt ervoor dat je niet in actie komt.

Kijk ook eens naar de reis die je hebt afgelegd.
Als jij je daarvan bewust bent, dat je stappen aan het zetten bent om daar te komen waar je naar toe zou willen, dan ben je goed bezig.
Dan blijf je creatief, dan blijf je denken in verbetering in plaats van dat je een bepaald eindniveau nastreeft.

Jij en ik weten allebei dat er geen absoluut eindpunt is wat je kunt bereiken.
Er is namelijk altijd een next level.
Zet consequent stappen om de next level te bereiken.
Dan zul je echt succesvol worden in je leven.

Jeroen van den Nieuwelaar
Enforce Run Franchisemaster & Mastertrainer
jeroen@enforce.nl

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten