+316 10 62 42 42 [email protected]

Het ervaren van (dagelijkse) stress is een keuze. We maken daar wel een onderscheid in: Militairen die weken lang in de modder hebben gelegen ervaren een ander soort stress, daar hebben we het vandaag niet over.

Stress ontstaat wanneer je het gevoel hebt geen controle te hebben over een situatie. Maar heb je ook daadwerkelijk geen controle? Of is het een keuze.

Neem de gevolgen van het virus waar we nu mee te maken hebben: begrijp me niet verkeerd, sommige stappen zijn momenteel onmogelijk en onverantwoord om te maken. Maar het is ongelofelijk makkelijk om in een slachtofferrol te stappen en simpelweg jezelf te laten leven door de omstandigheden.

Waarom draait de ene sportschool zware verliezen, en de andere zijn beste maanden ooit? Ligt dat aan de maatregelen die je worden opgelegd, of zijn je keuzes niet innovatief genoeg?

Waarom sluit de ene horecazaak volledig zijn deuren en start de ander een to-go? Is dit omdat het simpelweg niet mogelijk is of omdat jij de comfortabele keuze maakt? De vraag is: is dit daadwerkelijk een comfortabele keuze? Of gaat dit jou op de lange termijn alleen maar problemen opleveren?

Stress ervaren is een keuze: de ene ondernemer ervaart dat zijn fysieke en mentale gezondheid achteruit gaat en maakt de keuze om meer te gaan sporten. De ander laat het erbij en blijft zichzelf vertellen dat de sportscholen dicht zijn en dat er dus niet gesport kan worden.

Je hebt elk moment opnieuw de keus om jouw kwaliteit van je leven te bepalen, en te creëren wat jij wilt dat er in je leven is. Het moment dat ik ontdekte dat ik die keuze zelf had, veranderde mijn leven. Deze ontdekking kwam in een tijd waar ik een vrij negatief zelfbeeld had, maar het bewustzijn dat ik met hulp van vrienden en collega’s creëerde maakte een grote impact op wie ik was. Niks slachtoffer van de omstandigheden. Ik deed het zelf! Alles wat ik niet wilde dat er was, had ik zelf gecreëerd.

Wat er ook gebeurt, jij bepaalt zelf nog altijd hoe je reageert. Leef jij in de realiteit, of in je interne wereld?

Dagelijkse keuzes die jouw stressmanagement positief zullen beïnvloeden:

1. Ga dagelijks een half uur wandelen.
2. Sport minimaal 3 keer per week 60 minuten lang.
3. Besteed dagelijks een half uur aan zelfontwikkeling.
4. Zorg voor gezonde voeding, minder suiker, minder alcohol, meer fruit en drink meer water.
5. Zorg voor positiviteit en dankbaarheid in je leven; is jouw glas half vol, of is die half leeg?
6. Maar bovenal, doe de dingen die jou energie geven. Hoe wil je dat mensen jou herinneren?

Mitchell Bakker
Enforce Mastertrainer
[email protected]

Secured By miniOrange

We willen je graag een waardevolle tijd op onze website geven. Als je verder gaat op deze website gaan wij ervan uit dat je instemt met ons cookiebeleid. Lees ons beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten